Dags för ett genuslyft i skolan!

imageJämställdhet är en politisk viljeyttring som en majoritet av alla politiska partier har enats om. Därför har strävan efter ökad jämställdhet också skrivits in i skolans styrdokument.

I skollagen står det att alla som arbetar i skolan ska främja jämställdhet. Men i praktiken går det långsamt.

Pojkar presterar sämre än flickor i skolan, flickor mår sämre än pojkar, flickor utsätts oftare för trakasserier och både pojkar och flickor hindras av traditionella könsroller.

Förutom begränsningar för det enskilda barnet ger detta också konsekvenser för framtida yrkesval, lön, pension, föräldraskap, makt och inflytande.

De senaste åren har personalen i skolan fått fortbildning i Mattelyftet och Läslyftet. Insatser för att öka matematikkunskaperna och elevernas läsförståelse.

Det är viktiga delar att utveckla, men vi är övertygade om att jämställdhet är en viktig förutsättning för att eleverna ska kunna utvecklas sina förmågor att inhämta kunskap. Med andra ord är det dags för ett genuslyft i skolan!

För att jämställdhetsarbetet i skolan ska vara framgångsrikt måste det finnas med i hela verksamheten. Skolan behöver stöd i sitt arbete med att verka för att varje anställd får tillräcklig kunskap och medvetenhet om hur det egna förhållnings- sättet och den pedagogiska verksamheten påverkar ur jämställdhetssynpunkt.

Eleverna behöver också kunskap för att själva kunna bilda sig en egen uppfattning, ta ställning och agera för förändring.

Jämställdhet är inget arbete som kan avklaras på en fortbildningsdag utan måste vara en del av det ständigt pågående utvecklingsarbetet på skolan. Genusarbetet kan inte heller bäras av enskilda eldsjälar ute på skolorna. Att alla pedagoger och annan personal är delaktiga och drar åt samma håll är en nödvändig förutsättning för ett lyckat förändringsarbete.

För att skapa stabilitet och kontinuitet i arbetet med jämställdhet i skolan föreslår vi att man ska utreda upprättande av ett resurscentrum för jämställdhet i Västerås stads skolor och ge personalen stöd och kontinuerlig fortbildning kring genusfrågor.

Barn ges olika handlingsutrymme och lärs olika saker beroende på kön, men med medvetenhet och genuspedagogik kan vi ge våra barn hundra möjligheter istället för bara två!

Vasiliki Tsouplaki
Anna Maria Romlid