Västerås behöver en handlingsplan för EU-migranter

Alla länder i Europa, inklusive Sverige, har en lång historia av förföljelse och trakasserier mot romer. Rasismen runt om i Europa är stark och växer sig på sina håll allt starkare. I länder som Frankrike, Ungern och Rumänien pågår systematisk förföljelse och diskriminering av romer. Som en följd av såväl fattigdom som diskriminering och hot har många av dessa människor tvingats söka sig till andra länder för att kunna försörja sig själva och sina familjer.

Ett fåtal av dessa människor kommer till Sverige eftersom de inte har någon försörjningsmöjlighet i sina hemländer. Många har också fått det svårare i och med den pågående ekonomiska krisen; en kris som orsakats av en oreglerad finansmarknad vars negativa konsekvenser främst drabbar redan utsatta grupper.

I dag har vi många hemlösa och fattiga EU-migranter som framför allt vistas i våra städer. Många är romer, men inte alla. Gemensamt är att de levt i extrem fattigdom och utsatts för strukturell diskriminering och marginalisering i hemlandet. Enligt flera utsagor har de sökt sig till Västerås för att hitta långsiktiga såväl som kortsiktiga försörjningsmöjligheter. I dagläget hänvisas dock många till att tigga pengar. Dessa människor lever i en akut utsatt situation då många tvingas sova i bilar i staden.

Vi kan inte vänta in vad den nationella samordnaden som regeringen har tillsatt i EU-migrantfrågan kommer fram till. Vi behöver agera både nationellt och lokalt.

Fattigdom kan inte förbjudas men orsakerna måste bekämpas. Vi måste stå upp mot rasism och för alla människors lika värde. Därför är det av största vikt att Västerås stad agerar för EU-migranternas rätt till en human vistelse i Västerås.

Vänsterpartiet vill därför att Västerås stad tar fram en handlingsplan kring hur kommunen ska möta upp EU-migranterna. I handlingsplanen ska frågor om kontaktcenter, avhysningar, övernattningsmöjligheter, tvätt, dusch, tillgång till toaletter och sophantering, rätten till skolgång, rätten till sjukvård (psykisk och fysisk), mödravård och akuttandvård, rätten till att inte bli utsatt för trakasserier, information om svensk arbetsrätt, tas upp. Det är viktigt att ha ett genusperspektiv på dessa frågor.

En förutsättning för en verkligt fungerande handlingsplan är att den har tagits fram i samråd med gruppen EU-migranter. För att skapa en bild av de förutsättningar under vilken gruppen lever och deras behov behöver boplatser besökas. Handlingsplanen bör också kommuniceras med landstinget Väsmanland i syfte att samordna gemensamma insatser.

Handlingsplanen ska även handla om förebyggande arbete mot fattigdom och ta upp åtgärder för möjlighet till självförsörjning och egenmakt. Ett syfte med kommunens långsiktiga arbete ska vara att möjliggöra och stödja EU migranternas egenorganisering. Handlingsplanen ska tydliggöra på vilken nivå olika typer av beslutet ska tas, om det är politisk- eller tjänstemannanivå. Handlingsplanen ska också peka ut vilken kommunal nämnd som har samordningsansvaret med andra nämnder. Det skall också finnas tydliga direktiv för kommunens anställda om vad som gäller i mötet med EU-migranter.

Idag finns det möjlighet för EU-migranter i Västerås att besöka daghärbärget Eken. Dessvärre upphör denna möjlighet 30/4-15. Det är inte klokt att i dagsläget ta bort en av de få etablerade mötesplatserna för EU-migranter i Västerås. Därför vill vi i första hand att Eken i nuvarande form ska finnas kvar till handlingsplanen är klar.

Handlingsplanen i sin tur bör undersöka huruvida Eken är lämplig att fungera som ett kontaktcenter. Där dagens utbud kombineras med bland annat möjlighet till rådgivning och information finns gällande rättigheter och skyldigheter med avseende på tex arbete, boende, ekonomiskt bistånd och utbildning. Handlingsplanen bör därför inventera vad kommunen idag erbjuder EU-migranter och utifrån inverteringen förslå möjliga utevecklingsområden.

En handlingsplan kan dessvärre ta tid att ta fram och situationen för EU-migranter är akut. Vänsterpartiet vill därför att det stöd som kommunen idag erbjuder EU-migranter ska fortsätta. Vi tänker speciellt på daghärbärget Eken. Behoven att få duscha, tvätta kläder och vila försvinner inte bara för att våren kommer.

Vänsterpartiet vill därför:

att en handlingsplan tas fram hur Västerås stad ska möta upp EU-migranter.

att daghärbärget Eken får ett fortsatt uppdrag att fungera som en mötesplats för EU-migranter under tiden handlingsplan för EU-migranter tas fram.

Anna Maria Romlid (V)
Vasiliki Tsouplaki (V)