Västerås behöver en handlingsplan för EU-migranter

Pressmeddelande 2015-04-22

Idag har vi många hemlösa och fattiga EU-migranter som framför allt vistas i våra städer. Många är romer, men inte alla. Gemensamt är att de levt i extrem fattigdom och utsatts för strukturell diskriminering  och marginalisering i hemlandet. Enligt flera utsagor har de sökt sig till Västerås för att hitta långsiktiga såväl som kortsiktiga försörjningsmöjligheter. I dagsläget hänvisas dock mån
ga till att tigga pengar. Dessa människor lever i en akut utsatt situation då många tvingas sova i bilar i staden. Vänsterpartiet vill att Västerås stad tar fram en handlingsplan kring hur kommunen ska möta upp EU-migranterna.

– Vi kan inte vänta in vad den nationella samordnaren som regeringen tillsatt i EU-migrantfrågan kommer fram till. Vi behöver agera 10403863_876750962341085_2983632404446011999_o
både nationellt och lokalt, säger Anna Maria Romlid (V).

både nationellt och lokalt, säger Anna Maria Romlid (V).

Vänsterpartiet vill därför i ett nämndinitiativ till kommunstyrelsen att Västerås stad tar fram en handlingsplan kring hur kommunen ska möta upp EU-migranterna. I handlingsplanen ska frågor som kontaktcenter, avhysningar, övernattningsmöjligheter, tvätt, dusch, tillgång till toalett och sophantering, rätten till skolgång, rätten till sjukvård (psykisk och fysisk), mödravård och akuttandvård, rätten att inte bli utsatt för trakasserier och kommunikation tas upp.

– Fattigdom kan inte förbjudas men orsakerna måste bekämpas. Vi måste stå upp mot rasism och alla människors lika värde. Därför är det av största vikt att Västerås stad agerar för EU-migranternas rätt till en human vistelse i Västerås, fortsätter Anna Maria Romlid (V).

Idag finns det möjlighet för EU-migranter att besöka daghärbärget Eken. Dessvärre upphör denna möjlighet 30/4-15. Det är inte klokt att i dagsläget ta bort en av de få etablerade mötesplatserna för EU-migranter i Västerås. Därför vill vi i första hand att Eken i nuvarande form ska finnas kvar till handlingsplanen är klar.

– Behoven att få duscha, tvätta kläder och vila försvinner inte bara för att våren kommer. Därför är det viktigt att Eken får finnas kvar, säger Anna Maria Romlid (V).

För ytterligare kommentarer kontakta:

Anna Maria Romlid (V), ersättare i kommunstyrelsen, 021-39 22 12.