V visar vägen om barnfattigdom

Vasiliki Tsouplaki (V), gruppledare

Vasiliki Tsouplaki (V), gruppledareI dag tickar en fattigdomsbomb i Sverige. Klyftorna mellan barn till fattiga föräldrar och barn till rika föräldrar ökar. Samtidigt som en grupp har fått det bättre och bättre ekonomiskt sett, har andra grupper fått det mycket sämre. På sikt leder den ökande barnfattigdomen till ett klassamhälle där välfärden inte längre omfattar dem som inte har råd att betala för sig. Vi i Vänsterpartiet arbetar i stället för ett framtida, modernt samhälle där alla människor kan leva ett värdigt liv i trygghet.

Rädda Barnen, som varje år följer upp frågan, konstaterar i rapporten för 2014 att 13.1 procent av barnen i Västmanland finns i ett ekonomiskt utsatt hushåll. För Västerås kommun är det 12,8 procent som lever i ekonomisk utsatthet. Detta har ett samband med de senaste årens nedmontering av de gemensamt finansierade trygghetssystemen som sjukförsäkring, a-kassa och arbetsmarknadsfrågor.

Regeringen har en nollvision för vräkningar av barnfamiljer. Trots det fortsätter vräkningarna. Det är uppenbart att socialtjänstens skyddsnät inte räcker till för att förhindra att barn blir hemlösa. Kronofogdemyndigheten uppger också att vid hälften av alla vräkningar där barn är inblandade närvarar inte socialtjänsten. Socialtjänstens och Kronofogdemyndighetens ansvar för att inga barnfamiljer ska bli hemlösa måste förtydligas. Det ska inte vara möjligt att avhysa barnfamiljer innan dessa har ett bra boende att flytta till.

Vänsterpartiet har länge tagit den här frågan på allvar, både lokalt och på riksnivå. 2008 fick vi vår motion om en kartläggning av barnfattigdomen i Västerås bifall av kommunfullmäktige vilket resulterade i rapporten Har du inga gummistövlar? Under förra mandatperioden i Västerås drev vi igenom målet att kommunen ska arbeta för att ge alla barn goda uppväxtvillkor. Flera miljoner kronor har årligen anslagits för att öka utbudet av gratisaktiviteter för barn och unga. Antalet kolloplatser har ökat och riktlinjer har tagits fram för avgiftsfri skola och förskola. Det har även avsatts medel för att inom ramen för försörjningsstöd att bidra med extra pengar till familjer vid jul och skolavslutningar.

Socialtjänsten har dessutom fått tydligare riktlinjer för att säkerställa att barn i familjer med långvariga ekonomiska svårigheter ska få bidrag till material, medlemsavgifter och annat som kan behövas för att möjliggöra föreningsaktivitet. Allt detta har inneburit bättre möjligheter för barn som lever i ekonomiskt utsatta familjer.

För att kunna minska och få bort fattigdomen i samhället behövs det åtgärder på olika nivåer. Därför är det så glädjande att regeringen och Vänsterpartiets vårbudget präglas av stora välfärdssatsningar. Några av de satsningar som Vänsterpartiet har förhandlat fram är, gratis medicin till alla barn, glasögonsbidrag till alla barn, höjt golv i a-kassan, höjd sjuk- och aktivitetsersättning och höjt underhållsstöd. Dessa satsningar kommer att göra skillnad för alla familjer som lever i ekonomisk utsatthet.

Västerås har gjort mycket för att underlätta för barn i ekonomisk utsatthet. Men nu krävs det att vi växlar upp och går in i nästa fas och upprättar en särskild handlingsplan om barn i ekonomiskt utsatta hushåll med syftet att halvera barnfattigdomen och minska dess effekter till 2022. Med Vänsterpartiets politik, på lokal- och nationell nivå, kan vi minska barnfattigdomen drastiskt. Det är inte svårt, det handlar bara om att vilja.

Vasiliki Tsouplaki, gruppledare Vänsterpartiet Västerås
Stig Henriksson, riksdagsledamot (v)