När alla andra partier föreslår besparingar satsar Vänsterpartiet på skolan och välfärden

11188176_10153154533673600_2942339013140163941_nPressmeddelande 2015-06-09

Pressmeddelande 2015-06-09

Vänsterpartiet säger tydligt nej till majoritetens besparingar på 59 mnkr inför 2016. Istället föreslår Vänsterpartiet i sin skuggbudget stora satsningar på skolan och välfärden. ”Majoriteten har kallat sin budget för ett stålbad men verksamheterna har fått nog av besparingar och nedskärningar. Nu måste vi ge skolan och välfärden de resurser som krävs”, säger Vasiliki Tsouplaki (V) gruppledare.

I budgetförslaget för 2016 som presenterades idag på Herrgärdskolan är höjd eleversättning, ökad personaltäthet på fritids och i förskolan, satsning på personalens arbetsvillkor och arbetsmiljö i välfärden de tyngsta budgetposterna.

– Skolorna i Västerås behöver mer resurser för att skapa arbetsro och höja resultaten. Samtidigt ser behoven väldigt olika ut från skola till skola och därför vill vi göra en generell höjning av eleversättningen på 30 mnkr så att man på varje skola kan prioritera vad som är viktigast, säger Vasiliki Tsouplaki (V) gruppledare.

Under många år har våra nämnder och förvaltningar pressats av tuffa rationaliseringskrav. Den styrande mitten/höger-koalitionen lägger i sitt budgetförslag närmare 59 mnkr i besparingar på välfärden. Bland annat är det förebyggande arbete som ska sparas in på, exempelvis nedläggningar av familjecentrum och fritidsgårdar av avveckling av fältassistenter.

– Fortsatta besparingar är ohållbart. Västerås barn och unga förtjänar inte att drabbas av majoritetens stålbad. Därför föreslår vi nu en satsning på skola och välfärd motsvarande 85 mnkr säger Vasiliki Tsouplaki (V).

För att finansiera satsningarna föreslår Vänsterpartiet en skattehöjning med 35 öre och ett lägre resultatkrav för 2016.