Fadimedagen i Västerås 19/1-2016

Anna Maria

Fadimedagen i Västerås 19/1-2016

Minneshögtid, seminarium om hedersvåld

Fadime Sahindal 26 år gammal blev mördad i Uppsala för 16 år sen av sin far. Anledning var att hon ville leva som en fri kvinna och bestämma själv över sin kropp, sin kärlek och sitt liv.

Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime bjöd den 19/1 in till en kväll för att uppmärksamma och hedra minnet av Fadime Sahindal. Kvällen inleddes med en filmvisning av Honor diaries och följdes upp av ett samtal med Raheel Raza en känd kvinnorättsaktivist från Kanada som också är en av de medverkande i filmen.
Från Vänsterpartiets sida deltog Anna Maria Romlid i ett panelsamtal kring hur Västerås stad jobbar med hedersvåldsproblematiken.

–  Mäns våld mot kvinnor är ett av de mest allvarliga samhällsproblemen. Under kvällen fick vi höra flera berättelser om hur kvinnors och flickors frihet begränsas, med heder som motiv. Det är viktigt att vi ser hedersvåldet som en del av det strukturella könsförtrycket. Vi behöver fortsätta utbilda vård och socialtjänst som bedriver ett centralt arbete mot våld och övergrepp.  Stötta tjej- och kvinnojourerna. Ge ett bättre stöd och skydd för dem som har brutit med sina familjer. Men också på allvar våga prata om kopplingen mellan kön, sexualitet och makt.