Nämndinitiativ

Riktlinjer för politisk sponsring i våra kommunala verksamheter

Västerås stad saknar i dagsläget riktlinjer när det gäller sponsring från politiska partier till våra verksamheter. Det finns inte heller någon övergripande riktlinje för när Västerås stad går in och sponsrar olika produkter. Här behöver arbetssättet ses över. I dagsläget kan Västerås stad inte ställa några krav på vilka andra organisationer som ska vara med är, vilket i sin tur kan gå emot andra policydokument och den värdegrund som finns inom verksamheterna. Det är därför otroligt viktigt att när Västerås stad går in och sponsrar olika produkter eller evenemang att man har koll på vilka övriga parter är.

För ett par veckor sen fick barnen på Skallbergsskolan reflexvästar från företaget Flexbert, detta hade möjliggjorts genom företagssponsring, men även från Västerås stad och ett politiskt parti. För Vänsterpartiet är det viktigt barnen i skolan inte möts av politisk sponsring, samtidigt är det viktigt att alla våra kommunala verksamheter är fredade från politisk sponsring.

Vänsterpartiet vill därför ge stadsledningskontoret i uppdrag:

– Att ta fram en policy mot politisk sponsring i Västerås stad.
– Att ta fram övergripande riktlinjer kring sponsring i våra kommunala verksamheter.
– Att i dessa riktlinjer ta särskild hänsyn vilka målgrupper sponsringen riktar sig emot.
– Att i dessa riktlinjer särskilja hur Västerås stad ser på gåvor, sponsring och reklam.

Anna Maria Romlid (V)
Hawar Asaiesh (V)