Nämndinitiativ

Boendesituationen för ensamkommande hemlösa ungdomar i Västerås

I dagsläget finns det ungefär 26 ungdomar som är akut hemlösa och som befinner sig i glappet mellan att vara tillståndssökande och att erhålla uppehållstillstånd genom den nya gymnasielagen. Det innebär att de inom en snar framtid kommer att få sina uppehållstillstånd beviljade och därmed har socialtjänsten det yttersta ansvaret att bistå med boende till de ungdomar som befinner sig i hemlöst.

Som tillståndssökande befinner sig ungdomarna lagligt i Sverige i väntan på ett beslut om uppehållstillstånd. Flera av dem bor hos kompisar men många tvingas övernatta utomhus under broar, i trapphus eller på offentliga platser.

De ungdomar som har fått sitt grundärende avslutat av Migrationsverket kan varken få boendeplats från kommunen eller Migrationsverket. Det finns även ungdomar i gruppen som är i en pågående asylprocess, men som har fått boende 100 min norrut, då Migrationsverkets boenden i Västerås har till stor del avvecklats.

För dessa ungdomar innebär det en stor risk att flytta från Västerås, då de har skolgång i Västerås, samtidigt som kriterierna för att få ett förlängt uppehållstillstånd enligt 16 f § utlänningslagen är knutna till en sammanhängande skolgång. Att en ungdom skulle tacka ja till en boendeplats och tvingas avbryta sin skolgång skulle betyda ungdomen skulle riskera sitt uppehållstillstånd.

Vänsterpartiet har varit i kontakt med ett nätverk med organisationer, bland andra Rädda Barnen, Röda korset och Västerås stadsmission, för att komma fram till en lösning för dessa 26 ungdomar. Det finns en stor vilja hos civilsamhället att hjälpa till för att komma fram till en hållbar boendelösning för dessa ungdomar.

Det finns flera exempel på kommuner (Norrköping, Vansbro, Säter, Mora, Smedjebacken, Ljusdal och Lund) som har löst boendesituationen tillsammans med civilsamhället genom exempelvis föreningsbidrag, IOP eller ekonomiskt stöd.
Att hjälpa dessa ungdomar till en hållbar boendelösning är en viktig del i kommunens sociala hållbarhetsarbete.

Samtidigt har Individ- och familjenämnden stora ekonomiska problem. Vänsterpartiet vill därför kommunstyrelsen tar över frågan om att lösa boendesituationen tillsammans med civilsamhället.

Vänsterpartiet vill därför ge stadsledningskontoret i uppdrag:

• Att i samarbete med berörda parter hitta en snabb och hållbar lösning på boende för den aktuella gruppen.
  • Att bidra med ett ekonomiskt bidrag för hyran av lokal antingen genom föreningsstöd, projektpengar från kommunstyrelsen reserv eller från sociala resursfonden.

Anna Maria Romlid (V)
Hawar Asaiesh (V)