Nämndinitiativ

Nolltolerans mot rasism

Den senaste tiden har rasism på arbetsplatser runtom i Sverige uppmärksammats. Bland annat har Sveriges television berättat om hur anställda på apotek utsätts för rasistiska och islamofoba påhopp av kunder. Västerås stad är kommunens största arbetsgivare och många av våra medarbetare har yrken där de dagligen möter och erbjuder service till kommuninvånarna. I dagsläget vet vi inte i vilken utsträckning våra medarbetare utsätts för rasism i sin yrkesutövning.

Vänsterpartiet ser med oro på en tilltagande normalisering av rasism i det svenska samhället. Tidigare i somras har Diskrimineringsombudsmannen (DO) uppmärksammat att kommuner gett möjlighet till de som har hemtjänst att välja bort personal med utländsk härkomst, något som DO har slagit fast är diskriminerande.

Enligt Sveriges televisions granskning förekommer det att kunder på apotek kräver att slippa få hjälp av personal med annan etnisk bakgrund än svensk, några apotek har därefter beslutat att agera mot rasism vilket innebär att de polisanmäler när medarbetare utsätts för rasism av kunder. Vänsterpartiet anser att Västerås stad samt de kommunala bolagen ska tillämpa en liknande policy och att polisanmälan alltid ska upprättas då medarbetare blir utsatta för rasism på jobbet.

I Västerås stads medarbetarenkät ställs frågor om kränkande särbehandling. Det är en bra början, men frågorna syftar främst till att upptäcka kränkningar mellan medarbetare eller medarbetare och chefer, inte kränkningar från människor som kommunanställda möter i sin yrkesutövning. Vänsterpartiet anser att medarbetarenkäten ska kompletteras med frågor om just detta för att kartlägga hur stort problemet är för Västerås stads anställda.

Vänsterpartiet vill därför ge stadsledningskontoret i uppdrag att:

• Västerås stad ska upprätta en polisanmälan när medarbetare blir utsatta för rasism på jobbet
  • Västerås stad lägger till en fråga i medarbetarenkäten om kränkningar från människor som våra medarbetare möter i sin yrkesutövning

Anna Maria Romlid (V)
Hawar Asaieh (V)