Debattartikel

Utveckling Västerås blev avveckling Västerås

Debattartikel publicerad i VLT den 26  januari 2018

Utveckling Västerås blev avveckling Västerås

Bostadsbristen är stor i Västerås, framförallt är det svårt att få tag på hyresrätter med rimliga hyror. De senaste månaderna har 13 460 personer aktivt sökt en lägenhet hos vårt kommunala bostadsbolag Mimer och totalt står över 50 000 personer i bostadskö i Västerås. Var ska dessa personer bo?

Majoritetens (S, L, C, MP) lösning är att stoppa byggnationen av 725 lägenheter, 48 seniorlägenheter och 18 radhus i Västerås. I en debattartikel 25 januari radar majoriteten visserligen upp ett antal andra bostadsprojekt där man ska öka takten. Det är bra. Men problemet är att det inte är nya projekt.

Trots viljan att öka bostadsbyggandet ligger man i och med beslutet att riva upp stora byggplaner på minus. Majoriteten kallar sig Utveckling Västerås men Avveckling Västerås är ett mer passande namn.

Jesper Brandberg (L) stoltserar över att förtätningens tid är förbi men stoppet av de planerade detaljplanerna kommer att få förödande konsekvenser. Till vilken lägenhet ska den unga bostadssökande flytta? Var ska den äldre som har tröttnat på snöskottning och trädgårdsarbete bo? Eller kvinnor som flyr våldsamma relationer och snabbt behöver ett billigt och tryggt boende? Eller trångbodda familjer som letar efter något större?

Västerås behöver många fler hyresrätter med hyror som folk har råd med. Vi behöver bygga hyresrätter i områden som består mest av villor. För en rättvis, miljövänlig stad som motverkar segregation.

Vänsterpartiet har varit kritiska till bristen på dialog vid byggnation som den tidigare majoriteten (S, C, MP, KD) är ansvarig för. Men lösningen till bristande dialog, inflytande och delaktighet är inte ett totalt stopp, utan mer byggnation och ökad dialog. Vi behöver bygga i hela staden samtidigt som vi värnar om grönområden. Vi behöver tänka smart och yteffektivt. Samtidigt som vi i byggplanerna också planerar in gröna lungor.

Anna Maria Romlid (V)
oppositionsråd