Interpellation

Hur jobbar Västerås stad med industriell symbios?

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S)

Rapporten ”Industriell symbios – nulägesanalys och rekommendationer” har tagits fram av Hifab på uppdrag av Jens Strömberg på Västerås Stad och var klar 18-02-15. Uppdraget var att utföra en nulägesanalys och skriva rekommendationer för att introducera industriell symbios (IS) i Västerås Stad.

Syftet med projektet är att kort introducera IS för att skapa förståelse och visa på hur Västerås Stad kan stimulera utvecklingen av IS, få kunskap om vad som är viktigt om man vill börja arbeta med IS samt undersöka möjligheter för hur Västerås, Enköping, Eskilstuna och Strängnäs kan samarbeta för att framöver etablera eller främja IS.

Rapporten är mycket intressant utifrån Västerås stads ekologiska och ekonomiska hållbarhetsmål och ligger helt i linje med Vänsterpartiets politik. Att utveckla en cirkulär ekonomi ger stora miljövinster och är ett viktigt verktyg för att nå klimatmålen.

I rapporten kan man bland annat läsa:

”Cirkulär ekonomi (CE) är en vision om ett samhälle där vi inte längre har avfall utan material och resurser som cirkulerar om och om igen. Det finns flera angreppssätt för att nå en CE där cirkulära affärsmodeller ofta belyses. Ett annat sätt att arbeta mot en CE är genom IS (Industriell symbios), vilket är ett verktyg inom industriell ekologi som syftar till att gå mot en mer hållbar resursanvändning och minska avfallet i samhället. Målet med IS är att skapa mervärde, minska kostnaderna och förbättra miljöprestandan genom samverkan. ”

Och att:

”Det finns många möjligheter att samverka mellan de 4 Mälarstäderna exempelvis genom att söka projektmedel tillsammans, ta först steget Inspirera tillsammans samt kontinuerligt lära från varandra. Vårt förslag är att kartlägga lokala förutsättningar, resurser, verksamheter mm lokalt även om det finns ett stort värde av att stötta varandra och ge feedback på varandras arbete. Det är också viktigt att ha en lokal processledare i varje stad som har en bra överblick över de lokala aktörerna.”

Det får mig att ställa följande frågor:

– Hur långt har arbetet med Industriell symbios kommit i Västerås stad?

– På vilka sätt har de goda exemplen i rapporten påverkat Västerås stads arbete?

– Är industrier i respektive kommun med i arbetet att utveckla industriell symbios?

– På vilka sätt leder samarbetet mellan kommunerna till ökad ekologisk och ekonomisk hållbarhet?

– Hur ser planerna för det fortsatta arbetet ut?

Lars Nordin (V)
2019-02-22