Venezuelas rätt till självbestämmande

Vänsterpartiets Västerås årsmöte har gjort följande uttalande angående situationen i Venezuela:

Venezuela befinner sig i en mycket komplex situation. Många av de välfärdsreformer som genomfördes under de första åren på 2000-talet som avgiftsfri sjukvård, halvering av fattigdomen och gratis skola når inte längre ut till befolkningen.

Sedan många år tillbaka har den ekonomiska och politiska situationen i Venezuela försvårats. Rekordlåga priser på den internationella oljemarknaden, en mycket aggressiv politik från USA och de senaste årens blockad har skapat ekonomisk kris. Till det kommer den venezuelanska regeringens egna brister och oförmåga att hantera situationen på ett tillfredsställande sätt.

När Donald Trump och hans allierade i Latinamerika nu fört fram Venezuelas oppositionsledare Guaidó som legitim president och talar om militär interventions innebär det ett reellt hot om ett anfall mot Venezuela, som riskerar att leda till inbördeskrig och sätta hela kontinenten i brand. Oavsett hur vi idag ser på den nuvarande regeringen och dess tillkortakommanden, måste hoten om kring och statskupp till varje pris avvärjas. Vägen till ett fredligt, demokratiskt och progressivt Venezuela finns endast om det militära hoten mot landet upphör, genom dialog mellan regeringen och oppositionen. FN kan spela en viktig roll för att leda en sådan process.

Vänsterpartiet i Västerås tar därför avstånd från alla försök till statskupp, alla militära hot och hot om interventioner mot Venezuela. Vi kräver att USA:s ekonomiska blockad mot landet hävs, samt erkänner Venezuelas principiella rätt till självbestämmande. Vänsterpartiet i Västerås kräver att den svenska regeringen tydligt tar ställning mot statskupp och intervention och förespråkar fredlig dialog mellan regering och opposition. Tiden då kolonialmakter kunde av- och tillsätta regeringar i andra länder måste en gång för alla få ett slut!

Vänsterpartiet Västerås
2019-02-10