Motion

Sorteringsmöjligheter vid offentliga papperskorgar

Motion till Västerås kommunfullmäktige

Sorteringsmöjligheter vid offentliga papperskorgar

Att ta vara på behållare för dryck via ett pantsystem är ett av de system vi har använt under längst tid för att värna miljön. Det är ett viktigt arbete för att ta tillvara på jordens resurser och det är ett arbete som har gynnats av att vi har ett ekonomiskt incitament för att människor ska delta i detta arbete. Källsortering har idag blivit en vardag för de flesta familjer i hemmet och på arbetsplatser. Däremot har vi inte så bra möjligheter till källsortering och att samla pant i den offentliga miljön.

Vi vill därför se fler offentliga papperskorgar som erbjuder möjlighet till källsortering samt underlätta för de som samlar pant genom att våra nuvarande papperskorgar görs om eller byts ut till papperskorgar med en hylla för folk att ställa sin pant på enligt exemplen på bilderna som kommer från Köpenhamn. På detta sätt blir det färre pantflaskor och burkar som hamnar på soptippen samt mer hygieniskt för de som samlar på pant.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

– Att stadens papperskorgar successivt byts ut till nya med möjlighet till källsortering

– Att stadens offentliga papperskorgar anpassas eller byts ut med en tydlig hylla för pant

– Att medel för att genomföra att-sats ett och två tillsätt av Västerås kommunfullmäktige enligt kostnadsförslag från berörd förvaltning

Anna Maria Romlid
Lars Nordin