Motion

Webbaserad utbildning i genuspedagogik

Motion till Västerås kommunfullmäktige

Webbaserad utbildning i genuspedagogik för all personal som arbetar inom förskolan och skolan

I höst är det 2 år sedan #metoo rörelsen drog igång i Sverige, och det som blivit väldigt tydligt är att det förebyggande arbetet i jämställdhetsfrågorna måste bli bättre. Jämställdhet får aldrig tas för given utan är en ständig process som vi hela tiden måste jobba för. Därför behöver arbetet med genuspedagogik komma i tidig ålder så att vi kan jobba just förebyggande. Det är viktigt att redan i förskola och skola sätta in resurser för att bryta traditionella könsmönster. Det behöver vi göra genom att stärka kunskapen om genus och normkritik bland all personal inom förskola och skola.

Det är tydligt i läroplanerna för både förskola och grundskola att skolan ska främja elevernas rättigheter och möjligheter oberoende av könstillhörighet, samt motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande. År efter år kan vi se att pojkar i genomsnitt får sämre skolresultat än flickor, samtidigt som vi idag också kan vittna om att flickors psykiska ohälsa ökar. Det här bör därför vara en väldigt angelägen fråga att göra något åt. Politiken måste därför säkerställa att möjligheterna och resurserna finns.

Västerås stad har väldigt ambitiösa jämställdhetsmål vilket är bra, men vi måste också se till att vi når dessa mål. De flesta politiska partier är överens om att arbetet med jämställdhet är viktigt och därför bör vi också kunna satsa ännu mer än vad som görs idag.

Vi ser dessvärre att arbetet för att nå jämställdhetsmålen går trögt. För att kunna uppnå de mål som Västerås stad satt upp, behöver vi ta ett krafttag för att stärka kompetensen och ge förutsättningarna och resurserna till all personal i förskolan och skolan. Vi behöver se till att det finns stabilitet och kontinuitet i arbetet med jämställdhet, och för att stärka kompetensen gällande jämställdhet bland all personal i förskolan och skolan, föreslår vi:

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

– Att Västerås stad tar fram en webbaserad utbildning om genuspedagogik för förskolan och skolan.

– Att samtlig personal inom förskolan och skolan genomgår den av Västerås stad framtagna webbaserade utbildningen om genuspedagogik.

Anna Maria Romlid
Lars Nordin