Motion

Ge Västerås en ätbar park

Motion till Västerås kommunfullmäktige

Ge Västerås en ätbar park

Det finns människor som bor i Västerås som sällan får möjlighet att lämna staden. För den som saknar bil finns små möjligheter att komma ut på landet. Det betyder att många barn växer upp utan att se hur vår mat växer och utan att lära sig vilka av våra vilda växter som är ätliga. Den enda naturupplevelsen i centrum i dag är konstlade parker där man bara får titta på naturen.

Vänsterpartiet menar att det är viktigt att alla får tillgång till äkta naturupplevelser. Vi vill ge västeråsarna information och inspiration som påminner om att maten är en naturresurs, inte någonting som bara finns på butikshyllorna. Därför vill vi att Västerås ska få en ätbar park. En sådan ätbar park finns redan i Seattle i USA. Där kan människor plocka och äta frukt, bär, grönsaker och nötter. Där har man skapat en park med växter som finns naturligt i regionen, vilket ger en lättskött park som kräver lite underhåll. Det är ett gott exempel som Västerås skulle kunna följa.

En sådan park i Västerås skulle till en låg kostnad ge många barn och vuxna i Västerås möjlighet att äta ett nyplockat äpple, eller plocka päron, plommon, blåbär, smultron och lingon. Parken kan också användas som utomhusklassrum där barn och ungdomar i våra skolor kan få lära sig vilka bär och frukter som är ätbara. På så sätt ser vi till att alla får samma förutsättningar att utnyttja den svenska allemansrätten.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

• Att Västerås stad på en lämplig plats ska anlägga en ätbar park där kommuninvånarna kan odla och plocka frukt, bär och grönsaker.
  • Att Västerås stad i arbetet med stadsdels och serviceortsutveckling tar med frågan i planeringen om ätbara parker när grönområden utvecklas.

Anna Maria Romlid
Lars Nordin