Ge västeråsarna en ätbar park

Äpplen, päron och morötter för alla. Vänsterpartiet vill att kommunen anlägger en ätbar park.

I en motion till kommunfullmäktige föreslår Vänsterpartiet att Västerås stad, på en lämplig plats, ska anlägga en ätbar park där kommuninvånarna kan odla och plocka frukt, bär och grönsaker. Bakgrunden är att många västeråsare växer upp utan att se hur vår mat växer och utan att lära sig vilka av våra vilda växter som är ätliga.

Vi vill ge västeråsarna information och inspiration som påminner om att maten är en naturresurs, inte någonting som bara finns på butikshyllorna. Men framför allt är det viktigt att Västerås får fler offentliga miljöer där människor kan mötas och känna delaktighet, säger Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd.

Ätbara parker finns på flera ställen i världen, till exempel i Seattle i USA. Där kan människor plocka och äta frukt, bär, grönsaker och nötter. I parken finns växter som växer naturligt i regionen, vilket ger en lättskött park som kräver lite underhåll. Flera andra svenska kommuner håller också på att anlägger ätbara parker.

En ätbar park skulle till en låg kostnad kunna ge många barn och vuxna i Västerås möjlighet att äta ett nyplockat äpple, eller plocka päron, plommon, blåbär, smultron och lingon, säger Anna Maria Romlid.

I ett första steg vill Vänsterpartiet se en ätbar bar i centrala Västerås, en park som även kan  användas som utomhusklassrum där elever kan lära sig vilka bär och frukter som är ätbara. Men partiet vill också se fler ätbara parker eller liknande i stadsdelar och serviceorter.