Budget 2020: Stärk välfärden!

I vårt budgetförslag, ”Stärk välfärden”, finns rejäla satsningar på skola, vård och omsorg. Tyvärr har vi sett hur välfärden har nedmonterats de senaste åren genom beslut fattade av Socialdemokraterna i allians med borgerliga partier. Därför säger vi: Politiken måste ändras! En fungerande välfärd är en förutsättning för ett jämlikt samhälle.

Det är svårt att rada upp våra satsningar i punktform eftersom en strävan efter rättvisa och jämlikhet genomsyrar hela vår budget – insatser behöver göras på så många områden. Det finns ingen quick fix.

Om vi ändå ska lyfta några förslag i vår budget så vill vi höja elevpengen med 50 miljoner kronor. Västerås skolor har låg lärartäthet, få kuratorer, dålig tillgång till skolbibliotekarier, dåligt administrativt stöd till rektorer och problem att erbjuda stöd till alla elever.

Vi vill också satsa på personalen inom barn- och äldreomsorgen. Om inget görs kommer sjukskrivningarna att öka och fler kommer att lämna Västerås stad som arbetsgivare. Vi skjuter till 22 miljoner kronor för att förbättra arbetsvillkoren, öka bemanningen, ge rättvisa löner, erbjuda vidareutbildning på arbetstid och göra ett försök med arbetstidsförkortning.

Med Vänsterpartiets politik får vi tryggare och bättre livsvillkor för alla västeråsare. Vilka möjligheter vi har i livet ska inte bestämmas utifrån vår ekonomi, våra föräldrars ekonomi, vårt ursprung eller vårt kön.

Vänsterpartiets budgetförslag finns här.