Debattartikel

Vi tar välfärdsvreden på allvar

Debattartikel publicerad i VLT den 18  juni 2019

Förskoleuppror, läraruppror, föräldrauppror, skolledaruppror och undersköterskeuppror. Vår samtid fylls av uppror. Folk är helt enkelt less på att det alltid ska sparas på välfärden. Från Vänsterpartiets sida förstår vi vreden och lyssnar på protesterna.

Den negativa utvecklingen är inte någon naturlag. Det är resultatet av politiska beslut. De senaste åren har Socialdemokraterna i allians med borgerliga partier gjort stora nedskärningar i välfärden och fattat beslut efter beslut som bidrar till ökad ojämlikhet.

Numera är Västerås en av de kommuner som satsar minst på skola, vård och omsorg. Och som satsar mest på utförsäljningar och privata aktörer i välfärden. Därför säger vi i Vänsterpartiet: Politiken måste ändras! Vi behöver ge alla västeråsare samma chans till ett gott liv.

Prognoser från Sveriges kommuner och landsting tyder på att landets kommuner kommer att få det tufft ekonomiskt framöver. I detta läge väljer den politiska majoriteten (S, L, C, MP) att i ord göra satsningar på välfärden. I handling lägger de fram ett tamt budgetförslag som inte kompenserar fullt ut för pris- och löneökningar, en smygbesparing på 83 miljoner kronor som helt och hållet äter upp deras ”satsningar”.

Vår ingång är att Västerås stad behöver satsa – på riktigt – i tuffa tider och inte smygspara. Ju längre man väntar med nödvändiga satsningar, desto dyrare och svårare blir det att reparera välfärden.

Vänsterpartiets största satsning i budgeten är att höja eleversättningen med 50 miljoner kronor för att påbörja arbetet med att tillföra tillräckliga resurser till skolan. Totalt ökar vi grundskolenämndens ram med 167 miljoner kronor jämfört med föregående budget.

Västerås skolor har låg lärartäthet, få kuratorer, dålig tillgång till skolbibliotekarier, för lite administrativt stöd för rektorer och svårt att erbjuda stöd till alla elever som har behov. Listan kan göras ännu längre men kort sagt behövs bättre ekonomiska förutsättningar för att bygga en skola där alla barn är sedda, trivs och utvecklas, och där lärarna känner att de hinner med sina arbetsuppgifter.

Vår andra stora satsning är på barn- och äldreomsorgen. De yngsta och äldsta västeråsarna förtjänar bättre. Ett stort problem är att Västerås stad har svårt att rekrytera och behålla personal, till exempel förskollärare och undersköterskor. Därför vill vi satsa på bättre arbetsvillkor, ökad bemanning, rättvisare löner, en god arbetsmiljö och ett försök med sextimmarsdag inom äldreomsorgen.

Om vi inte gör något snart kommer sjukskrivningarna att öka och fler kommer att lämna Västerås stad som arbetsgivare. Personalen behöver också få större möjligheter att läsa in kompetens på arbetstid, särskilt inom förskolan och äldreomsorgen. Det vill vi möjliggöra genom ett förskole- och undersköterskelyft, samtidigt som vi vill fortsätta satsa på lärarlyftet.

För att finansiera vår budget vill vi höja skatten med 35 öre. Det finns inget egenvärde med att höja skatten men eftersom högern har sett till att massor av välfärdspengar försvinner till privata skol- och vårdbolag ser vi ingen annan möjlighet. Västerås har också lägre skatt än jämförbara kommuner och vi tror att många västeråsare är beredda att betala lite mer i skatt för att skolan, vården och omsorgen ska fungera.

På ett område vill Vänsterpartiet spara: politikernas löner. Vi vill se en sänkning av kommunalrådens och oppositionsrådens heltidsarvode med 18 000 kronor. Det är pengar som gör större nytta i välfärden.

För trettio år sedan Sverige var världsmästare i jämlikhet. Det var för att vi hade en stark välfärd. Idag hörs orden välfärd, jämlikhet och rättvisa allt mer sällan i den offentliga debatten. Förhoppningsvis är alla välfärdsuppror ett tecken på att någonting håller på att förändras. Vi är många som har fått nog. Låt oss bygga ett samhälle för alla.

Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd