Debattartikel

V tar skolans resursbehov på allvar

Publicerad i VLT den 23 juli

Idag är det tydligt att alla barn inte får samma chans att lyckas i skolan. Det är oacceptabelt och djupt orättvist. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag som innebär att de elever som har sämre förkunskaper ska få mer hjälp.

Vår politiska roll är att skapa goda förutsättningar så att alla barn utvecklas och når sin fulla potential, oavsett vilken bakgrund de har eller vilket bostadsområde de bor på, genom att skjuta till resurser och peka ut olika insatsområden.

I Västerås har skolorna inte tillräckligt goda förutsättningar för att kunna hjälpa varje elev på bästa sätt. Vi har låg lärartäthet, få kuratorer, dålig tillgång till skolbibliotekarier, svårt att erbjuda stöd till alla som behöver, svagt administrativt stöd för rektorer. För att alla elever ska nå kunskapsmålen och få med sig en god värdegrund in i vuxenlivet behövs det fler vuxna med olika kompetenser i skolorna.

Vänsterpartiet vill därför göra en stor satsning i budgeten för 2020 genom att höja eleversättningen med 50 miljoner kronor för att påbörja arbetet med att tillföra tillräckliga resurser. Vi behöver bygga en skola där alla barn är sedda, trivs och utvecklas och där lärarna känner att de hinner med sina arbetsuppgifter.

Vänsterpartiet finansierar detta med en skattehöjning på 35 öre. Att höja skatten är inget självändamål utan en nödvändighet för att komma till rätta med den akuta situation som Västerås grundskolor befinner sig i.

En rimlig analys av detta är att de högpresterande eleverna som klarade sig bra i skolan 2017 klarar sig ännu bättre 2018, samtidigt som andelen som inte uppnår behörighet för yrkesprogrammen ökar. Skolorna klarar inte av sitt kompensatoriska uppdrag för nästan en fjärdedel av eleverna i åk 9.Av de nyckeltal för år 9 som finns i Årsplan Västerås 2020 ser man att andelen behöriga till yrkesprogram har sjunkit från 84,2 procent 2017 till 76,9 procent 2018. Samtidigt går andelen som uppnått kunskapskraven i alla ämnen upp från 68 procent till 71,9 procent.

När vi i kommunfullmäktige diskuterade resultatet i delårsrapporten sa liberalerna att de räknar med att Västerås elevpeng efter fyra år ska nå upp till riksgenomsnittet. En rimlig, men lite försiktig satsning om Västerås ska kunna bli en av Sveriges bästa skolkommuner.För dessa elever väntar sommarskola och olika former av individuella program för att få gymnasiebehörigheten. De elever som hamnar på individuella program upplever det som ett stort misslyckande. Många tappar tron på sin studieförmåga och ger upp utan att gå färdigt gymnasiet. De riskerar på det viset ett livslångt utanförskap. Att snåla på grundskolan som majoriteten (S, L, C och MP) gör, är ett oerhört risktagande med många unga människors liv!

Rikssnittet 2018 för eleversättningen är 115 535 kr/elev. Västerås ligger på 98 331 kr/elev. Som jämförelse har Linköping 117 739 kr/elev. För att komma upp till riksgenomsnittet behövs ytterligare 17 000 kr/elev. Räknat på 18 000 elever blir det drygt 300 miljoner att hämta in på fyra år, cirka 75 miljoner/år.

Nu menar majoriteten (S, L, C och MP) att de storsatsar på skolan, 38,7 miljoner i kolumnen ”Majoritetens satsningar” i budget. Men de sparar samtidigt 21,6 miljoner på pris- och löneökningar och har ytterligare besparingar på 2,7 miljoner. När dessa 24,3 miljoner dras från satsningen så återstår 14,4 miljoner. Ingen vidare satsning om man verkligen vill hämta hem det gap som nu återstår på 285,6 miljoner inom ytterligare tre budgetår.

Vänsterpartiet tar skolans resursbehov på allvar och vill påbörja en satsning som gör det möjligt för skolan att klara sitt kompensatoriska uppdrag. Vänsterpartiets satsning höjer eleversättning med cirka 3000 kr/elev vilket ger möjlighet att öka lärartätheten och att anställa flera specialpedagoger. I Vänsterpartiets Västerås blir alla elever sedda, de trivs och utvecklas, de klarar gymnasiebehörighet och lärarna känner att de hinner med sina arbetsuppgifter.

Lars Nordin (V)
Ledamot i fullmäktige