Debattartikel

Nödläge för klimatet i Västerås

Publicerad i VLT den 17 augusti 2019

Klimatförändringarna är vår tids ödesfråga: om vi inte sätter stopp för dem finns det snart inte mycket annat kvar att kämpa för. Som kommun kan vi göra mycket för en rättvis klimatomställning. Det brittiska parlamentet har utlyst nödläge för klimatet. Det behöver vi också göra här i Sverige, och vi kan börja här i Västerås.

I Västerås har vi handlingsplaner som pekar ut vägen om hur vi kan minska utsläppen, samtidigt går arbetet för sakta och vi tappar placeringar i olika miljörankningar.

Vänsterpartiet vill se mer solenergi på våra kommunala byggnader, fortsätta energieffektivisera fastigheter och alltid bygga klimatsmart.

Med våra kommunala bolag som Mälarenergi kan vi politiskt se till att vi ställer om till en mer hållbar energiförbrukning. Samtidigt behöver vi bli bättre på att följa och uppmärksamma kommunens koldioxidbudget för en snabbare omställning.

Det måste vara lätt att leva klimatsmart. Därför vill Vänsterpartiet öka källsorteringen även på våra offentliga sopkorgar. Det är också viktigt att sopsorteringen i alla stadsdelar och kommundelar ska vara utformad på samma sätt, enhetligt och på lika villkor, oavsett var man bor.

Västerås är en kommun som sticker ut när vi tittar på antalet bilar per hushåll. Elbilar har blivit allt mer vanligt, vilket är positivt när vi ser till utsläppen, men negativt när vi ser på tillverkningen och hur det tar av jordens resurser. Vi behöver därför satsa mer på kollektivtrafiken både i staden och på landsbygden. Med fler avgångar och linjer och med billigare busspriser skapas incitament så att fler väljer bussen framför bilen.

Cykeln är ändå det mest hållbara transportslaget i Västerås. Både ur klimat- och folkhälsoperspektiv. Därför vill vi uppgradera cykelvägsnätet med separata cykel- och gångbanor, snabbcykelstråk och fler cykelställ och servicestationer.

Vänsterpartiet vill också satsa mer på vegetarisk mat i offentliga verksamheter. Kött- och mjölkindustrin är två av de största klimatbovarna.

En annan stor klimatbov är Västerås flygplats. Vänsterpartiet vill lägga ner flygplatsen och bygga bostäder på området istället. Som kommun behöver vi bli ännu mer restriktiva med flygandet. Ledande politiker och chefer behöver flyga mindre och fler möten bör ske digitalt.

Under denna mandatperiod behöver klimatet vara i fokus. Vi kan inte bara luta oss mot policys och mål. Klimatfrågan är akut och det behövs en politik för att lyckas vända utvecklingen.

Harri Åman (V)

Ersättare i kommunfullmäktige