Motion

Utlys klimatnödläge i Västerås

Motion från Vänsterpartiet Västerås den 3 oktober 2019

De flesta politiker i Västerås säger att klimatet är viktigt och kommunen har också flera styrdokument om klimatet. Men utmaningarna vi står inför är så stora och brådskande att vi tyvärr ännu inte kan säga att vi gör det som krävs.

I Parisavtalet 2015 beslutade världens nationer att temperaturökningen bör begränsas till max 1,5 grader. I nuläget tyder ingenting på att detta mål kommer att nås. Istället är vi på väg mot en katastrofal uppvärmning på mellan 3 och 5 grader.

I hundratals städer och länder världen över har man utlyst ett klimatnödläge och för en tid sedan blev Storbritannien först med att låta parlamentet göra det. Idén har framgångsrikt förts upp på agendan av klimatrörelsen Extinction Rebellion som vill använda ett sådant nödläge som startskott för en mer handlingskraftig omställning.

Lokala myndigheter kan spela en avgörande roll i att nå en global krislösning. Allt fler länder, städer och kommuner världen över deklarerar nu klimatnödläge och det är hög tid för Västerås stad att göra detsamma.

En informationskampanj i samband med utlysningen av nödläget kan ha stor effekt. Syftet är att upplysa medborgarna om vad som görs från kommunens håll och vad de kan göra själva. Naturligtvis bör åtgärderna vara väl förankrade i den samlade klimatforskningen.

Vi föreslår därför Västerås kommunfullmäktige att besluta:

att Västerås stad erkänner att vi befinner oss i ett klimatnödläge fram tills det att världens nationer säkerställt att 1,5-gradersmålet uppnås.

att Västerås stad i en informationskampanj redovisar de åtgärder som kommunen gör och avser att göra för att uppfylla Parisavtalets krav, samt vad det lokala näringslivet och medborgarna kan göra.

att Västerås stad ska prioritera samarbete med andra kommuner nationellt och internationell för att bygga upp kompetens och en best practice kring klimatarbetet.

Anna Maria Romlid
Hawar Asaiesh