Motion

Stoppa försäljningen av Kristiansborgsbadet

Motion till Västerås kommunfullmäktige

Stoppa försäljningen av Kristiansborgsbadet

Kristiansborgsbadet har varit en följetong i Västeråspolitiken. Flera partier på högerkanten har velat sälja badet trots att Kristiansborgsbadet alltid har varit populärt och uppskattat av Västeråsarna.

För tolv år sedan stoppades en försäljning efter protester från Vänsterpartiet och många västeråsare. Men för två år sedan valde kommunfullmäktige att sälja badet. Vänsterpartiet reserverade sig.

I början av oktober blev det känt att köparen, Reiton AB, har backat ur affären och att Västerås stad inte har skrivit något ordentligt avtal med företaget. Så sedan i våras är Kristiansborgsbadets bassänger fyllda men oanvända. Det är svårt att veta hur det kommer att bli med en annan köpare.

Vi är inte förvånade. När privatiseringsiver går före långsiktigt tänkande blir det sällan bra. Så nu uppmanar vi kommunfullmäktige att göra om och göra rätt.

Västerås växer så det knakar. Förutom Kokpunkten behöver kommunen minst tre badhus. Det vet de badgäster och motionssimmare som besöker nya Lögarängsbadet på kvällstid och upptäcker att flera bassänger är bokade av simskolor. Visst är det bra med simskola men det är dyrt och alla har inte råd. Därför måste det även finnas vanliga bassänger för barn och föräldrar.

En annan konsekvens av att Kristiansborgsbadet är tomt och att nya Lögarängsbadet är fullt är att skolelever i Västerås tätort får åka till Tillbergabadet för simundervisning.

Låt oss säkerställa att alla västeråsare har möjlighet att bada och simma i framtiden – till överkomliga priser. Behåll Kristiansborgsbadet!

Kommunfullmäktige föreslås besluta:

att upphäva beslutet att sälja Kristansborgsbadet, samt

att driva Kristiansborgsbadet i kommunal regi

Anna Maria Romlid (V)
2019-10-08