Debattartikel

Vi måste stå enade mot Erdogans angrepp

Debattartikeln publicerades i VLT den 17 oktober 2019:

Just nu pågår det ett brott mot folkrätten och mänskliga rättigheter i Rojava i norra Syrien. Media rapporterar om döda barn och kvinnor och människor som tvingas fly från sina hem. Att stoppa Turkiets angrepp är en nödvändighet för allas vår säkerhet. Inte minst för de människor som där funnit en fristad undan terror och krig.

Nyss hyllade hela världen de kurdiska styrkornas insatser för att stoppa terrorsekten IS. Deras oerhörda offer var helt avgörande för att hejda folkmord och fördrivningar.

Tack vare den kampen lever vi idag i en säkrare värld. Det gäller Europa, men framförallt de människor som lever i regionen. De kurdiskstyrda områdena i norra Syrien är idag de mest politiskt progressiva i regionen. Under svårast tänkbara förhållanden har de byggt ett samhälle där folk med olika bakgrund, religion och språk kan leva i fred, och där kvinnors rättigheter skyddas.

Sedan en vecka tillbaka är området åter under angrepp. Just nu flyr människor för sina liv över slätterna i norra Syrien. De bombas av turkiska jaktplan och jagas av stridsvagnar. Enligt FN har 150 000–160 000 personer tvingats fly från sina hem i nordöstra Syrien på grund av attacken. Enligt AFP har minst 24 civila dödats.

Turkiet vill krossa drömmen om ett multietniskt, jämlikt samhälle, och utplåna de framsteg som gjorts. De verkar inte tveka att återuppväcka IS, och låta tusentals terrorister som idag sitter fängslade slippa ut. Hotet om folkmord och etnisk rensning är tillbaka.

Omvärlden måste agera genast. Bara under 2018 exporterade vi krigsmateriel till Turkiet för 300 miljoner kronor. Det är material som är helt nödvändigt för att Erdogan ska kunna fortsätta sitt krig. Vänsterpartiet har varit drivande i att stoppa vapenexporten både för Sverige och EU. Det är därför bra att Sverige genom Inspektionen för strategiska produkter nu har stoppat all utförsel av krigsmateriel. Men Sverige behöver göra mer. I nuläget använder Turkiet dessutom det flyktingavtal som träffats mellan Turkiet och EU för utpressning. Det är orimligt av flera skäl, och vi kräver att avtalet bryts omgående.

Det är allas vår mänskliga plikt att agera för att stoppa det lidande och den död som kommer att följa i spåren av invasionen. Det är en fråga om att försvara människors grundläggande rätt till liv i fred och säkerhet. Där måste vi alla stå enade, över religiösa, politiska och etniska gränser.

Vasiliki Tsouplaki (V), riksdagsledamot
Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd