Debattartikel

Marknadshyror – När våra hem blir varor

Debattartikeln publicerades i VLT den 19 november:

Tänk dig att 90 procent av din inkomst går till att betala hyran efter en renovering som du inte bett om. Det är verkligheten för en ung man i Harlem i New York som medverkar i den uppmärksammade dokumentären Push, en film som Vänsterpartiet nyligen visade på Elektra bio.

Hyreshusen i Västerås är sedan länge en del av den globala fastighetsmarknad som Fredrik Gertten granskar i Push. Utförsäljningen av 749 Mimerlägenheter till Hembla (före detta Carnegie) för snart två år sedan är ett aktuellt exempel. Hembla har som affärsmodell att köpa hyreslägenheter, lyxrenovera dem och chockhöja hyrorna. Att den förra majoriteten med Socialdemokraterna i spetsen sålde ut allmännyttan var ett stort svek mot västeråsarna.

Nu förbereds nästa dråpslag för hyresgästerna: marknadshyror. Fastighetsägarna och flera borgerliga partier har länge drivit frågan trots att svenska folket är motståndare. För att försöka ändra opinionen har förespråkarna börjat använda ord som ”reformerad hyressättning”, en ”moderniserad hyressättning” eller ”efterfrågestyrda hyror”.

Konsekvenserna är förödande. Erfarenheten visar att marknadshyror leder till höjda hyror, särskilt när efterfrågan är stor och tillgången på bostäder är låg vilket är situationen i Västerås och många andra kommuner. För stora grupper kommer varje höjning av lönen, studiebidraget eller pensionen att ätas upp av höjda hyror.Dessa förskönande omskrivningar förändrar inte att marknadshyror innebär att hyresvärden bestämmer hyran och att den hyresgäst som är beredd att betala mest får hyra lägenheten. Dessutom försvinner hyresgästernas gemensamma förhandlingsrätt och besittningsskyddet, det vill säga rätten att bo kvar.

Ett första steg mot marknadshyror togs i det ökända januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. En av de 73 punkterna är att införa marknadshyror i nyproduktion. Det är anmärkningsvärt att Socialdemokraterna som gång på gång lyfte sitt motstånd mot marknadshyror i valrörelsen så lättvindigt kastade hyresgästerna framför bussen för att få regeringsmakten.

För Vänsterpartiet är bostäder en social rättighet. Därför är det självklart att staten och kommunerna ska se till att det finns tillräckligt med bostäder och tillräckligt med hyreslägenheter till rimliga priser. Ungdomar ska kunna flytta hemifrån, pensionärer ska kunna bo i billiga bostäder och människor ska inte tvingas leva kvar i destruktiva förhållanden för att de inte har råd att flytta ut.

Vänsterpartiet kommer att göra allt som står i vår makt för att stoppa marknadshyrorna. Vi har redan sagt att vi ska begära misstroendevotum i riksdagen om regeringen lägger fram förslaget om marknadshyror. Tillsammans med hyresgäster, Hyresgästföreningen och andra arbetar vi också för att stärka den redan starka rörelsen mot att bostadsmarknaden förändras i grunden. Ingen ska tvingas flytta från sitt hem bara för att fastighetsbolagens aktieägare tycker att vinsten är för låg.

Vasiliki Tsouplaki (V)
riksdagsledamot