Nedskärningar i välfärden att vänta

Pressmeddelande 20 januari 2020 från Vänsterpartiet Västerås:

Nedskärningar i välfärden att vänta

Regeringen, L och C ger 5 miljarder kronor extra till kommuner och regioner. Det meddelade partierna på en pressträff idag. “På tok för lite”, tycker Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd i Västerås stad.

Många kommuner och regioner har en mycket tuff ekonomisk situation. Enligt Sveriges kommuner och regioner behövs ytterligare 10 miljarder kronor i statsbidrag för att välfärden ska kunna upprätthållas. Dagens besked från januaripartierna (S, MP, C, L) kommer att innebära nedskärningar, tror Vänsterpartiet.

– Det är på tok för lite pengar. Vi står inför en välfärdskris, säger oppositionsrådet Anna Maria Romlid (V).

Vänsterpartiet har krävt minst 10 miljarder kronor i en extra ändringsbudget. För Västerås skulle det betyda 100 miljoner kronor mer till vård, skola och omsorg.

– Vi har under lång tid sett att barn och äldre inte får den hjälp de behöver i Västerås. Ju längre man väntar med nödvändiga satsningar som denna, desto dyrare och svårare blir det att reparera välfärden, säger Anna Maria Romlid (V).