Interpellation

Hur ska förskolornas likvärdighet i Västerås kunna upprätthållas?

Interpellation till förskolenämndens ordförande Vicki Skure-Eriksson (C)

Hur ska förskolornas likvärdighet i Västerås kunna upprätthållas

1 augusti 1998 infördes läroplan för förskolan. Läroplanen tillkom i samband med att förskolan blev en egen skolform. Där framgår tydligt förskollärarens bärande roll i undervisningen.

Sedan juli 2019 gäller en revidering av förskolans läroplan Lpfö 18, vilket följande citerande avsnitt är hämtat från:

2.7 Förskollärares ansvar i undervisningen

Undervisningen i förskolan ska ske under ledning av förskollärare och syfta till barns utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden. Förskollärare ska leda de målstyrda processerna och i undervisningen ansvara för att

– omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet,

– planering och genomförande utgår från läroplanen och från det kunnande och de erfarenheter som
barnen tidigare har tillägnat sig,

– spontant uppkomna aktiviteter och intressen, vardagliga aktiviteter och rutiner i förskolan blir en del av
undervisningen, och

– utveckla pedagogiskt innehåll och miljöer som inspirerar till utveckling och lärande och som utmanar och
stimulerar barnens intresse och nyfikenhet samt håller kvar deras uppmärksamhet.

Det är ont om förskollärare på Västerås förskolor. På många förskolor är de så få att det är svårt att tänka sig att de ska kunna ansvara för undervisningen på det sätt som avses i Läroplanen. I utsatta områden där behoven är störst är tillgången på förskollärare som minst. Bristen på förskollärare och den ojämna fördelningen är ett allvarligt hot mot likvärdigheten i förskolan i Västerås.

Det föranleder mig att ställa följande frågor:

– Hur arbetar förskolenämnden för att komma till rätta med den ojämna fördelningen av förskollärare i
Västerås förskolor?

– Hur arbetar förskolenämnden för att rekrytera fler förskollärare till Västerås förskolor?

– Hur ser du som ordförande för Förskolenämnden på möjligheterna till fler riktade insatser för att komma
till rätta med bristen på förskollärare och för att stärka förskolans likvärdighet för alla barn i Västerås?

Lars Nordin (V)
2020-02-03