Läsa- skriva- räkna-garantins tillämpning i Västerås
Interpellation till grundskolenämndens ordförande Anna Lundberg (L)
Läsa- skriva- räkna-garantins tillämpning i Västerås
Läsa-skriva-räkna-garantin infördes 1 juli 2019 i syfte att kartlägga elevers språkliga och matematiska förutsättningar redan i förskoleklassen, för att på ett tidigt stadium besluta om extra anpassningar eller särskilt stöd. Garantin är en del av skolans kompensatoriska uppdrag och ska ge dessa elever som har behov av tidiga insatser rätt förutsättningar för att lyckas i skolan.
Garantin har tre moment: Karläggning – Åtgärd – Uppföljning.
För att skolorna ska kunna genomföra detta är det viktigt med specialpedagoger, speciallärare och lärare med specialpedagogisk kompetens, samt andra resurser för extra anpassningar och särskilt stöd.
Det föranleder mig att ställa följande frågor:
– Hur säkerställer huvudmannen att det finns tillräckliga organisatoriska och ekonomiska förutsättningar
på skolorna för att garantin ska kunna uppfyllas?
– Hur har skolorna tagit del av den kompetensutveckling på området som Skolverket och
Specialpedagogiska skolmyndigheten tagit fram?
– I vilken utsträckning använder skolorna det bedömningsstöd som är kopplat till kartläggningen?
– Vad bedömer du vara en rimlig tid mellan kartläggning och genomförandet av de åtgärder som den
resulterar i.
Lars Nordin (V)
2020-02-03