Nygammal ordförande för Vänsterpartiet Västerås

Vänsterpartiet Västerås har en ny ordförande. Igår valdes Linn Wegemo, som var ordförande mellan 2012 och 2017, av partiföreningens årsmöte.

Linn Wegemo som är född och uppvuxen i Västerås har varit aktiv i Vänsterpartiet och ungdomsförbundet Ung Vänster sedan 2001. Genom åren har hon haft många förtroendeposter inom partiet. Idag sitter hon bland annat i partistyrelsen på nationell nivå och hon ser fram emot att leda partiföreningen i Västerås som har fler medlemmar än på årtionden.

Det känns jätteroligt och jag är riktigt taggad. Vi är ett växande parti med gott självförtroende. Men vi behöver engagera ännu fler och bygga ett politiskt projekt som väcker hopp om ett bättre samhälle och inspirerar till handling, säger Linn Wegemo.

Till vardags är Linn Wegemo lagerarbetare och ordförande i den lokala fackklubben. Hon valde Vänsterpartiet eftersom hon “aldrig sett något annat alternativ” med tanke på den ojämlika fördelningen av resurser i samhället. Just nu har Vänsterpartiet rekordhöga opinionssiffror.

Många längtar efter ett skifte i svensk politik och för att det ska ske måste Vänsterpartiet ta en större roll. Men vi har också större utmaningar än tidigare. Exempelvis klimatkrisen, ett hårdare klassamhälle och en höger som öppnar för samarbete med främlingsfientliga krafter.

Förutom de traditionella punkterna på ett årsmöte valde Vänsterpartiet Västerås att igår nominera Nooshi Dadgostar till partiordförande efter Jonas Sjöstedt.