Debattartikel

För att skolan ska lyfta behövs mer pengar

Debattartikel publicerat i VLT den 27 februari 2020

Ett svar på debattartikeln från Roger Haddad (L) och Anna Lundberg (L), “Utvecklingen måste vändas i utsatta områden”, VLT den 10 februari.

I inlägget målar Liberalerna upp en mörk bild av den svenska skolan. De är “djupt oroade” och talar om ett misslyckande. Det Liberalerna dock glömmer skriva är en förklaring till varför skolan har försämrats. Kanske för att två liberala reformer – friskolereformen och det fria skolvalet – är grundorsakerna till att likvärdigheten och kvaliteten har försämrats, enligt skolforskningen. Kanske för att en majoritet av de som arbetar i skolan och folk i allmänhet är emot dessa liberala 90-talsreformer.

Vi tror inte heller på Liberalernas idé att peka ut särskilda områden dit staten behöver rycka ut med någon slags blåljusskola. Det är visserligen sant att många av Västerås grundskolor inte lever upp till det kompensatoriska uppdraget. I områden där föräldrarna har kortare utbildningsbakgrund har eleverna svårare att nå målen i skolan. Men det handlar inte om att vissa skolor är sämre än andra utan om att eleverna har med sig olika förkunskaper och får olika stöttning hemifrån. Det handlar också om underfinansiering som leder till att elevers rätt till kunskap inte kan ges efter behov.

Haddads och Lundbergs lösning, en “statlig kunskapsskola”, för tankarna till en gammaldags skolsyn präglad av katederundervisning, uppfostran och kontroll. Vår utgångspunkt är en helt annan. Vi vill att skolan ska utjämna klasskillnader, uppmana till kritiskt tänkande och ge alla barn likvärdigt goda förutsättningar i livet.

Det som behövs är ett rejält omtag där skolan befrias från vinstjakten hos privata skolföretag och systemet med skolpeng. Fokus ska i stället vara att resurser fördelas efter behov så att alla elever får undervisning av hög kvalitet. För att skolan ska lyfta behövs också mer pengar. Sverige har aldrig varit så rikt tidigare. Resurserna finns, men på fel ställen.

Västerås har haft en lång tradition av att inte satsa på skolan. Skolpengen är låg i förhållande till jämförelsebara kommuner. Liberalerna som är med och styr Västerås lyfter ofta fram alla miljoner de lägger på skolan men de “glömmer” alltid att berätta att de inte kompenserar skolorna för löne- och prisökningar. De bristande resurserna går bland annat ut över skolans mer komplexa uppdrag, till exempel demokratisk fostran.

Vänsterpartiet vill precis som Liberalerna se en statlig styrning av skolan. Kommunernas förutsättningar och engagemang för skolan varierar så mycket att det är till skada för både enskilda individer och samhället.

Vi tror däremot inte på Liberalernas halvmesyr där staten får ansvar för några få skolor men med fortsatt kommunal finansiering. Vi vill i stället se ett förstatligande av samtliga skolformer inom skolväsendet. Bara en sådan reform, i kombination med mer resurser, avskaffande av marknadsstyrningen och segregerande skolvalssystem kan öka jämlikheten och sammanhållningen i skolan.

Daniel Riazat (V)

riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson