Nämndinitiativ

Krispaket för kulturen

Kultursektorn påverkas hårt under coronapandemin. Därför behöver vi tillsammans se över vilka insatser vi behöver göra gemensamt. Vi behöver ha en nära dialog med det ideella kulturlivets företrädare.

Vänsterpartiet sitter inte i de berörda nämnderna som ansvarar för samtliga punkter i nämndinitiativet, men vill i detta initiativ adressera ett område som både infattar kommunstyrelsen, kulturnämnden och Västerås Marknad & Näringsliv men även andra nämnder och Region Västmanland.

Vänsterpartiet föreslår att ett krispaket tas fram med fokus  på följande förslag:

• Västerås stad efterskänker hyra för idrotts- och kulturföreningarnas inställda arrangemang i
    kommunala lokaler.
  • Västerås stad går in med ett stödpaket för kostnader i samband med att ideella
    kulturföreningars arrangemang avbokas.
  • Föreningsbidrag betalas ut till de föreningar som valt att skjuta upp sina årsmöten med anledning av smittspridningsrisken. Föreningar ska kunna skicka in sin verksamhetsberättelse och övriga handlingar så snart årsmötet hållits, för att undvika att skapa ekonomiska problem med långtgående konsekvenser i ideella föreningar i denna extraordinära situation.
  • Framtida bidrag som baseras på genomförda aktiviteter räknas på år 2019 istället för år 2020.
  • Föreningar ska inte bli återbetalningsskyldiga för redan utbetalda stöd trots att verksamheten inte går att genomföra.
  • Införa hyresfria månader för lokalbärande organisationer inom ideell sektor.
  • Att en fond upprättas tillsammans med Region Västmanland för kulturarbetare, som blir helt utan inkomster, att söka medel ur.

Vänsterpartiet vill därför ge stadsledningskontoret i uppdrag att:

– Att ta fram ett krispaket med anledning av coronapandemin till kultursektorn och samordna
det med berörda förvaltningar och bolag.

Anna Maria Romlid (V)
2020-04-15