Våra gemensamma pengar behövs i välfärden
Debattartikel publicerad i VLT 1 sep 2020:
Coronakrisen blottlägger vilka brister och problem som finns i vårt samhälle. Trångboddheten, den ekonomiska ojämlikheten och åren av åtstramningar i äldreomsorgen är nu synliga för alla. Som vänsterpartist är det lättare än någonsin att rösta nej till miljonrullningen till Västerås flygplats. Våra gemensamma pengar behövs i välfärden.
Inför torsdagens kommunfullmäktige finns det en politisk majoritet för att påbörja en avveckling. Flygplatsen har kostat västeråsarna en halv miljard kronor de senaste 20 åren. Förra året var underskottet 24 miljoner kronor och 2025 beräknas underskottet vara 30 miljoner kronor. Därutöver behövs investeringar på cirka 150 miljoner kronor.
Att fortsätta ösa ner miljontals skattekronor i flygplatsen samtidigt som det saknas resurser i skolan och äldreomsorgen är inte seriöst.
Vänsterpartiets linje har varit tydlig länge. Inför valet 2006, när kostnaderna på flygplatsen började skena, satte vi ner foten. Västeråsarna ska inte vara med och subventionera andras charterresor, särskilt inte när det flitigaste flygbolaget på Västerås flygplats är antifackliga Ryanair. Det går inte heller att blunda för flygets negativa påverkan på klimatet.
Den senaste tiden har borgerliga partier, resursstarka grupper och företagare med egenintresse i flygplatsen kampanjat för att behålla flygplatsen. I debatten har de bland annat lyft fram att flygplatsen behövs för samhällsnyttiga ändamål. Det stämmer inte.
Trafikverket har pekat ut tio beredskapsflygplatser som har ett särskilt ansvar för bland annat räddningstjänst och ambulansflyg. Västerås flygplats finns inte med på listan.
Region Västmanland har sagt att en nedläggning inte påverkar sjukvården i någon större utsträckning. Vid akuta tillstånd sker transporter så gott som uteslutande med helikopter eller vägambulans. Vid stabila tillstånd och för organtransporter används flygplatsen väldigt sällan. Regionen lyfter fram att det finns flera närliggande flygplatser som sjukvården kan använda.
Eftersom flygbolag har haft svårt att få lönsamhet i avgångar från Västerås flygplats används flygplatsen idag huvudsakligen av mindre privata aktörer och flygskolor. De betalar marginella summor för att använda landningsbanan och har inte visat något intresse för att betala vad det egentligen kostar.
En avgörande faktor för att få intäkter och ordning på ekonomin är passagerare. I dag har endast 3 procent av planen som landar på flygplatsen resenärer.
Under flera mandatperioder har jag sett olika försök med ägardirektiv, handlingsplaner och delmål för att minska flygplatsens kostnader. Flera försök har gjorts för att få andra aktörer att vara med och finansiera. Många minns kanske också de kortvariga och kostsamma försöken med flygbolagen Wow Air och Next Jet. Fraktflyget som tidigare gav intäkter har flyttats och flygplatsbolaget har inte lyckats att få tillbaka det.
Ingenting har lyckats och ingenting tyder på att flygplatsen kommer att bära sina egna kostnader i framtiden. Det räcker nu och det har det gjort länge. Frågan är vad centerpartiet, moderaterna, kristdemokraterna och sverigedemokraterna är villiga att betala för flygplatsen. Vad ska ni prioritera bort när vi beslutar om kommunens budgetar i framtiden?
Anna Maria Romlid (V)