Debattartikel

Upp till bevis – nu behöver politiken satsa på äldreomsorgen

Debattartikel publicerad i VLT den 7 september:

En av årets största tragedierär att så många har avlidit på våra äldreboenden. Under coronakrisen har bristerna i äldreomsorgen blottlagts för alla. Vi får allt fler äldre i Sverige och allt färre som jobbar inom äldreomsorgen.

Under decennier har arbetsvillkoren inom äldreomsorgen försämrats. En verksamhet som präglas av otrygga anställningar, hårt belastad personal och privata vårdbolag som gör vinst på våra gemensamma skattepengar. Pengar som behövs i välfärden

I juli pekadeInspektionen för vård och omsorg, IVO, ut fyrtio kommuner som står för nästan sjuttio procent av alla dödsfall i Covid-19 på äldreboenden. På fyra boenden i Västmanland beskrivs läget som extra allvarligt. En anledning är den låga bemanningen och den stora andelen vikarier.

För ju fler personer den äldre träffar, desto större är smittrisken. I exempelvis hemtjänsten träffar äldre med insatser i genomsnitt 15 olika anställda under en tvåveckorsperiod, enligt Socialstyrelsen. Det är inte rimligt. Vi behöver minska andelen personal som den äldre möter i hemmet radikalt.

Det är självklart inte personalens fel att smittspridningen har varit så hög i äldreomsorgen. Har du en otrygg anställning och behöver varje arbetstimme tar det emot att sjukskriva sig. Den ekonomiska situationen gör att man inte vågar tacka nej till jobb.

Därutöver finns all anledning att vara kritisk till bristen på skyddsutrustning och på klara riktlinjer vad gäller användningen av utrustningen. Arbetsmiljöverkets sammanställningar av coronarelaterade arbetssjukdomar visar inte överraskande att listan med drabbade toppas av undersköterskor, sjukvårdsbiträden, hemvårdsbiträden och liknande yrken.

– Anställa mer personal i äldreomsorgen, både på boenden och i hemtjänsten.

– Möjliggöra för att en majoritet av personalen får ta del av Äldreomsorgslyftet, vilket innebär att man på halvtid kan läsa till undersköterska med bibehållen lön.

– Öka ekonomiska satsningar på statlig och kommunal nivå.

– Återkommunalisera hemtjänsten. LOV:en (lagen om valfrihet) som öppnar upp för ett stort antal privata aktörer är extremt kostnadsdrivande.

Nu hoppas vi att fler partier inser vikten av förbättringar i äldreomsorgen. Satsningarna kan inte vänta. Vi måste börja prioritera trygghet för de äldre och goda arbetsvillkor framför privata vinster, skattesänkningar och utökade RUT-bidrag.

Vasiliki Tsouplaki (V)

riksdagsledamot