Interpellation

Vad händer med likvärdigheten i förskolan?

Interpellation till Vicki Skure-Eriksson (C) förskolenämndens ordförande

Vad händer med likvärdigheten i förskolan?

Vi behöver en förskola av hög kvalité i Västerås för att stimulera barns lärande och utveckling så att de får en trygg grund för fortsatt lärande i grundskolan. Ett lärande som ska resultera i en plats på gymnasiet och för många, fortsatta högre studier.

I delårsrapport 2 per den 31 augusti 2020 för förskolenämnden redovisas att andelen förskollärare har sjunkit med en procentenhet sedan tidigare mätning 2018. Nivån är ungefär densamma som i våra jämförelsekommuner och i riket men skillnaderna är stora mellan förskolorna i staden.

Störst är bristen på utbildade förskollärare på förskolor i utsatta områden. Det är allvarligt då det är här de behövs allra mest. De rekryteringsinsatser som görs räcker uppenbarligen inte till för att få fler förskollärare till dessa förskolor. Det innebär att vi inte har en likvärdig förskola i Västerås där alla barn har samma möjligheter till lärande och utveckling.

Delårsrapporten pekar också på de utvecklingsarbeten som pågår för att prova och utveckla kompletterande kompetenser inom förskoleverksamheten. Det handlar exempelvis om att rekrytera socialpedagoger till utsatta områden och att prova en roll som assisterar och avlastar förskollärare och barnskötare så att de kan ägna sig åt utbildningsuppdraget.

Socialpedagoger som stöd i utsatta områden kan vara bra, men kan och får inte ersätta förskollärarna. Att tillsätta assistenter på förskolorna vore olyckligt då de inte får utföra arbete direkt i barngruppen. Då blir de inte heller en del av arbetslaget, vilket försvårar sammanhållning och kommunikation bland personalen på förskolan.

Det föranleder mig att ställa följande frågor:

– Hur ser tidsplanen ut för att öka andelen förskollärare i förskolor med ett tuffare uppdrag så att vi får en
likvärdig fördelning av förskollärare på förskolorna?

– Hur ser vi till att dom har möjlighet att leda arbetet i förskolan samtidigt som man kan vara närvarande
och aktiv i barngruppen?

– Hur ser resursfördelningen ut mellan förskolor i utsatta områden jämfört med övriga förskolor?

– Finns det en beredskap i nämnden för att kunna ta till ytterligare ännu ej prövade åtgärder för att rekrytera fler förskollärare och komma till rätta med den ojämlika fördelningen mellan förskolorna?

Lars Nordin (V)
2020-09-28