Neutrala rum för reflektion på äldreboenden

Inrätta rum för stillhet, bön och reflektion oavsett världsåskådning på kommunens äldreboenden. Det föreslår Vänsterpartiet i en motion till kommunfullmäktige.

I äldreomsorgen har det av tradition funnits protestantiska ceremonier och kristna andaktsrum/kyrkorum på äldreboenden. Den kristna grunden är ofta förstärkt med kors och andra uppenbart kristna symboler.

Samhället ser annorlunda ut idag. Det finns människor med andra trosuppfattningar och de som helt saknar tro. Att anpassa lokaler eller verksamheter för en specifik trosuppfattning blir exkluderande, säger Vicktoria Bagi (V), ledamot i kommunfullmäktige.

I en motion som Vänsterpartiet lämnar in till fullmäktige idag föreslås att de stilla rummen på kommunens äldreboenden ska vara tillgängliga, neutrala och välkomnande för alla, såväl boende som besökare. Olika trossamfund kan ha religiösa attribut eller tillbehör lättillgängliga i exempelvis skåp i lokalerna.

Rummen är väldigt viktiga. Många äldre som närmar sig döden har ofta existentiella tankar och ett behov av att summera livet, säger Vicktoria Bagi (V).