Debattartikel

Stefan Löfven – dra tillbaka LAS-utredningen

Debattartikel publicerad i VLT 27 oktober 2020.

Det finns betydande problem på svensk arbetsmarknad som vi som samhälle behöver ta tag i. Mest tydliga är framväxten av otrygga anställningar som fungerar nedbrytande för både de individer som över tid är hänvisade till dem och för hela samhällets sammanhållning.

Forskning och erfarenhet pekar på hur otrygga anställningar medför sämre hälsa, svårigheter att säga ifrån mot risker och trakasserier, svagare kompetensutveckling. Det blir också svårare att få tag på en bostad och planera sitt liv. En ansvarstagande regering behöver ta tag i dessa frågor och skapa mer trygghet på arbetsmarknaden – inte mindre.

Den utredning som Centerpartiet och Liberalerna har fått regeringen att tillsätta och som presenterades i juni, levererar inga lösningar på det problemet. I stället föreslås så pass långtgående försämringar i skyddet för anställda, att de flesta i praktiken skulle bli utelämnade till arbetsgivarens godtycke.

LO, TCO och Saco försökte i stället att göra upp direkt med arbetsgivarna. Men regeringen tvingade facket att förhandla under hot: arbetsgivarna kunde ju alltid välja att lämna förhandlingarna och låta LAS-utredningen bli verklighet i stället. Det var ingen bra grund för en rättvis överenskommelse.

Nu kräver vi att Stefan Löfven drar tillbaka hotet om att utredningens förslag blir lag.

Vänsterpartiet kommer, precis som vi har sagt hela tiden, inte att ha något förtroende för Stefan Löfven som statsminister om han envisas med att låta C och L förstöra en viktig del av grunden för svenskt arbetsliv och samhällsliv. Vi kommer inte att acceptera att arbetsmarknaden blir mer otrygg. Sverige behöver fler trygga jobb, inte färre.

Linn Wegemo (V)

Ordförande Västerås partiförening