Interpellation

Exploatering av produktiv jordbruksmark

Interpellation till byggnadsnämndens ordförande Monica Stolpe-Nordin (C)

Exploatering av produktiv jordbruksmark

Vår kommun växer så det knakar och det byggs som aldrig förr. Västerås landsbygd är en viktig del av kommunen. Där har vi våra kulturbygder, naturresurser och jordbruk. Att bostäder finns och byggs är viktigt för en levande landsbygd men det får inte bli på bekostnad av för evigt förlorad jordbruksmark.

En insikt som slagit Sverige och dess kommuner under den pågående pandemin är att vi relativt snabbt kan behöva förlita oss helt på våra egna jordbruk och vad som odlas där.
När all import kan behöva strypas pga stängda gränser så står vi här med den brukbara jord vi har förvaltat och den ska räcka till oss alla. Mycket kan odlas i växthus men till spannmål behövs produktiv jordbruksmark.

Klimatförändringens inverkan på jordbruket kräver nya odlingsmönster. Årstidernas karaktär förändras och det märks förstås hos jordbrukaren.

Det forskas på äldre spannmålsvarianter som kanske kan fungera bättre att odla i framtidens instabila väder eftersom de tål kyla och torka bättre. Men det behövs inte bara tåliga grödor utan även jordar att odla på både nu och i framtiden.

Kanske kommer vi att kunna odlingsförsörja oss själva med för oss nya exotiska sorters grödor nu när det blir varmare och varmare. Till det behövs modiga odlare och goda förutsättningar som tex brukbar jord.

Vi ökar ständigt i befolkningsmängd och fler och fler av oss väljer att äta växtbaserad vardagsmat. Det bästa måste ju vara att vi kan odla så mycket av framtidens mat själva, men till det behöver vi jord.

En kommun behöver ta ansvar och planera för både befolkningsökning, klimatförändringar och pandemier. Året 2020 lär oss att inte ta något för givet, varken hälsan, tillgången till toapapper eller livsmedel i butiken. Att tillgodose väsentliga samhällsintressen har fått en ny betydelse – vi kan rätt som det är bli utan vissa basvaror om det kniper.

Att vara aktsamma om brukbara jordar och ha evidensbaserade riktlinjer kring exploatering av jordbruksmark där framtidens alla problem och för all del positiva nytillskott hanteras ser jag och Vänsterpartiet som både investering och stöttning av framtida generationers jordbrukare.

Det föranleder mig att ställa följande frågor:

• Vilka riktlinjer har Västerås kommun kring exploatering av produktiv jordbruksmark?
  • Vilka reservplaner har kommunen vid potentiell krishantering kring för lite mark att odla på?
  • Vilka riktlinjer finns det för kommunen att ombesörja
  • Västerås medborgare med grödor till kommunens inrättningar vid eventuell brist i riket?
  • Kan beslut om exploatering av produktiv jordbruksmark skjutas upp tills RSA ha gjort en analys efter 2020 års erfarenheter?

Gabriella Howlden (V)
2020-11-02