Budget för en rättvis framtid

Pressmeddelande den 13 november 2020 från Vänsterpartiet Västerås:

Budget för en rättvis framtid

Stora satsningar på skolan, äldreomsorgen och socialtjänsten för att bekämpa ojämlikheten. Idag presenterar Vänsterpartiet sitt budgetförslag.

I år larmar kommunens förvaltningar på ett sätt som de inte har gjort tidigare. Skolan lyfter fram att elever med goda studieförutsättningar går på vissa skolor och att elever med sämre förutsättningar går på andra. Förskolan efterlyser en mer rättvis fördelning av resurserna. Socialtjänsten skriver att den strukturella ojämlikheten är en av orsakerna till att Västerås har mycket höga kostnader inom barn- och
ungdomsvård.

– Läget är mycket allvarligt. Orättvisorna håller på att bli permanenta i Västerås, säger Anna Maria
Romlid (V), oppositionsråd.

I Vänsterpartiets budgetförslag för 2021, “För en rättvis framtid”, väljer partiet en annan väg än den politiska majoriteten (S, L, C, MP) som inte kompenserar för pris- och löneökningar fullt ut, samt lägger ett generellt besparingskrav på nämnderna. Totalt en besparing på 160 miljoner kronor.

– Vänsterpartiet tar tar ett samlat grepp för att bekämpa ojämlikheten. Förskolan, skolresultaten, fritiden, familjens ekonomi, familjens situation och framtida jobbmöjligheter. Allting hänger ihop. Därför satsar vi brett på välfärden, på att fördela resurser efter behov och på tidiga förebyggande
insatser, säger Anna Maria Romlid.

Alla kommunala nämnder får mer pengar med Vänsterpartiets förslag, jämfört med majoritetens förslag. Exempelvis satsar Vänsterpartiet 40 miljoner kronor på Individ- och familjenämnden, 37 miljoner kronor på skolan och 10 miljoner kronor på förskolan efter en uppräkning för volym-, pris och löneökningar. Dessutom möjliggör ett statsbidrag att äldreomsorgen får 59 miljoner kronor extra

– De av oss som jobbar inom välfärden behöver mer resurser, inte fler applåder. De av oss som behöver stöd av samhället ska också få stöd. Det är dags för en u-sväng i politiken.

Att partiet kan tillföra resurser beror på att de vill höja skatten med 35 öre. Idag har Västerås lägre skatt än jämförelsebara kommuner, till exempel Eskilstuna, Örebro och Uppsala.

– Ännu en gång väljer majoriteten oförändrad skatt före en stärkt välfärd. De väljer ojämlikhet före
jämlikhet, säger Anna Maria Romlid.