Motion

Förbättra trafiksäkerheten i Skultuna

Motion till Västerås kommunfullmäktige

Skultuna är på många sätt en mycket välfungerande och välskött del av kommunen med god kommunal service, bra bostäder, aktiva föreningar och butiker. Vi skulle dock vilja lyfta att delar av trafikplaneringen har vissa brister som i sig inte är särskilt svåra att åtgärda, men som skulle betyda mycket för tillgängligheten och tryggheten i trafiken. I ett litet samhälle som Skultuna är det möjligt för de allra flesta att gå eller cykla. Trots detta är det många som tar bilen korta sträckor och behöver samsas med gående och cyklister på många platser. Vi ser att det inte alltid är optimalt anpassat för barn och personer med rörelsehinder. En förbättrad trafiksituation för gående och cyklister skulle förhoppningsvis också leda till att fler lämnar bilen hemma vid resor inom tätorten.

Ett exempel på bekymmer är hur man kan ta sig över Västeråsvägen som skär genom samhället med tät och tung trafik. Idag går många av bussen på hållplatsen Katthedsvägen och försöker ta sig över den hårt trafikerade vägen utan övergångsställe. Vid förskolan Skogsgården finns ett övergångsställe men det svårt att få plats med cyklar på den korta och smala trottoaren som ansluter. Många som lämnar barn vid den förskolan eller Trankärrets förskola och sedan ska vidare till Tibbleskolan väljer den vägen. Tar man istället övergången med trafiklljuset så är det mycket svårt att hinna över om man inte är en frisk vuxen som går med raska steg. Små barn eller personer med svårigheter att gå har inte en chans att hinna över innan det slår över till rött.

Vidare finns det flera ställen där höga kantstenar gör det svårt att ta sig upp på trottoaren/cykelvägen. Särskilt viktigt är det att trafiksäkerheten är god runt skolorna och förskolorna. Tibbleskolan har en strid ström av bilar som varje morgon rör sig på samma ytor som barn på väg till fots och på cykel. Ett annat problem som uppstår är hur man på ett säkert och enkelt sätt ska ta sig till fotbollsplaner och ishockeyhall på cykel från olika håll. Där behövs en översyn då övergångstället över Västeråsvägen saknar anslutande cykelväg och vägen förbi biblioteket blockeras av bommar.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

att trafiksäkerheten i Skultuna ses över utifrån fotgängares och cyklisters perspektiv,

att man särskilt beaktar barn- och tillgänglighetsperspektiv, samt

att det görs i samråd med andra intressenter än kommunen i de fall andra är ansvariga för sträckan

Anna Maria Romlid (V)   Hawar Asaiesh (V) Vicktoria Bagi (V)

3 december 2020