Motion

Låt barnen ta plats i det offentliga rummet

Motion till Västerås kommunfullmäktige

Låt barnen ta plats i det offentliga rummet

På tre ställen i Stockholm (Tjärhovsgatan, Hälsingegatan, Parmmätargatan) har barn fått vara med och bestämma hur gatan utanför deras skola ska se ut. Detta är ett resultat av ett arbete som Stockholms stad har inlett, där man tillsammans med barnen jobbar med Barnkonventionen och barns rättigheter.

Istället för att gatan endast är till för fordon och parkeringar har barnen fått fylla dem med rörelse, lek och fantasi.

Projektet är en pilot och ska utvärderas, men är en del av arbetet för att barn och ungas åsikter och tankar ska tas tillvara på i samhällsplaneringen.

Vänsterpartiet vill att Västerås ska ta inspiration från Stockholm och inleda ett projekt och låta barn och unga vara med och skapa framtidsgator.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

att berörda nämnder får i uppdrag att genomföra ett tidsbegränsat projekt som Stockholms framtidsgator, där barn och unga får vara delaktiga i att utforma hur gatan utanför deras skola skulle kunna se ut, samt

att projektet utvärderas och mynnar ut i ett förslag med konkreta principer för att göra barn och unga mer delaktiga i utformningen av samhällsplaneringen.

Anna Maria Romlid
Lars Nordin