Motion

Satsa på gemenskapsboenden

Motion till Västerås fullmäktige:

Bostaden är den plats där vi tillbringar merparten av vår tid. Vi har olika visioner om det perfekta boendet, vilket också varierar under olika faser i livet. Efterfrågan att bo kollektivt ökar. Gemenskapsboenden är positivt för såväl samhället som för individen. Det skapar mer trygghet, motverkar ensamhet och skapar ett sammanhang att tillhöra. Dessutom är det hållbart både för miljön och ekonomin. Vänsterpartiet anser att en större mångfald av boendeformer behövs även i Västerås.

Av de drygt 40 gemenskapsboenden/kollektivhus som finns i Sverige växte de flesta fram under 80-talet, främst i de större städerna. Att de utgör en så liten del av bostadsmarknaden, medför att många inte känner till vad detta boendealternativ kan erbjuda.

Ett gemenskapsboende är i princip ett vanligt bostadshus med normala lägenheter i olika storlekar, som ofta har en något mindre boyta och kök än i andra bostadshus. Men därutöver finns gemensamma lokaler där de boende kan laga mat och äta tillsammans, verkstad och andra utrymmen för hobbyaktiviteter och umgänge, ofta också gästrum.

Ett exempel på gemenskapsboende är Färdknäppen i Stockholm. Här har boendet både egen biodling, bibliotek och takterrass. Boendet riktar sig till personer i andra delen av livet utan hemmavarande barn.

Gemenskapsboende har många fördelar. För den enskilda individen blir det en enklare vardag när många hjälps åt med inköp och matlagning, ökad jämställdhet genom att man delar på det obetalda arbetet oavsett kön, ett stärkt socialt nätverk vilket ökar känslan av mening och samhörighet, ekonomiska fördelar genom gemensamma inköp av mat, verktyg med mera. Det bidrar till ökad trivsel och trygghet för barn, vuxna och äldre eftersom man lär känna sina grannar. Detta innebär livskvalitet, vilket inte minst är viktigt för barnen. Att de får växa upp nära andra barn och får möta fler vuxna bidrar till en positiv utveckling.

Boendeformen har även samhälleliga fördelar.  Ett mer socialt hållbart boende med gemenskap, större känsla av samhörighet och meningsfullhet ger mer harmoniska invånare. Gemenskapsboendet ger också möjlighet till ett mer miljömässigt hållbart boende med bland annat minskat koldioxidutsläpp och lägre energiförbrukning när man lagar mat ihop, använder många maskiner, ytor och saker gemensamt med mera.

Efterfrågan att bo tillsammans ökar i Sverige och i många kommuner är nya gemenskapsboenden på gång. Förverkligandet av ett eller flera gemenskapshus här skulle bidra till att avhjälpa bostadsbristen, stämma väl med Västerås ambition om den hållbara staden, såväl socialt och ekologiskt som ekonomiskt.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

att ge berörda nämnder i uppdrag att undersöka kommunalt ägd mark där det skulle vara möjligt att bygga gemenskapshus och utreda förutsättningarna och efterfrågan av olika typer av gemenskapsboenden i Västerås,

att ge Mimer i uppdrag att utreda möjligheten att bygga gemenskapshus i Västerås,

att ge Mimer i uppdrag att tillskapa ett gemenskapsboende för västeråsare i andra halvan av livet, samt

att ge Mimer i uppdrag att tillskapa ett blandat gemenskapsboende för alla åldrar och familjekonstellationer.

Anna Maria Romlid
Lars Nordin