Debattartikel

Nya miljöministern måste skydda våra invånare

Brinnande sopberg, sjuka djur, rök, damm och plast som sprids i omgivande skog och bostadsområden. Det här har varit vardag i våra kommuner där företaget Think Pink etablerat sin avfallverksamhet. Ibland i eget namn, ibland som kunder hos andra företag. Trots att ägarna häktats och företaget är satt i konkurs har inte problemen tagit slut för våra kommuninvånare. Kvar står vi med tusentals ton osorterat avfall. Allvarligast är läget just nu i Botkyrka där sopor brunnit sedan i december utan att man kunnat släcka. Rasrisken är för stor och släckningsvattnet kan föra iväg miljögifter från platsen. Tippen i Skultuna, i Västerås kommun har också haft återkommande problem med självantändning. Där finns uppskattningsvis 23 000 ton avfall bredvid Svartån som rinner ut i Mälaren som är vattentäkt för en stor befolkning.

Hur har det kunnat bli så här? Har vi som kommunpolitiker skött oss dåligt och haft en dålig tillsyn? Nej, svaret är att detta kunde ha hänt var som helst i landet eftersom företaget utnyttjat en lagstiftning som är väldigt tillåtande för privata avfallsbolag. Det är möjligt att hantera upp till 10 000 ton avfall utan att särskilt tillstånd behöver sökas.

När Think Pink blivit påkomna med att bryta mot regler har man hittat kryphål. Till exempel får avfallet ligga i högst tre år innan det ska vara sorterat och omhändertaget. Think Pink har löst det genom att flytta runt stora mängder sopor mellan sina anläggningar för att ge sken av att bearbetning sker. När de fått påtalat att man troligtvis överskridit maximala antalet tillåtna ton har man kört iväg en del till andra anläggningar och problemet flyttas runt.

Att avfall hanteras på ett sätt som skyddar miljön och främjar cirkulär ekonomi är en viktig del i att skapa ett hållbart samhälle. I nuläget gör luckor i den svenska lagstiftningen det möjligt för företagare att tjäna pengar på oseriöst omhändertagande av avfall. Det är inte bara en miljöfråga då konsekvenserna blir något mer än sophögar. Den skapar otrygghet hos de människor som bor i närheten, misstro mot politiker och till avfallshantering i stort. Ska vi ställa om till ett hållbart samhälle där jordens resurser inte överutnyttjas kan vi inte ha en lagstiftning som gör det möjligt för företag att tjäna pengar på avfallsdumpning.

Sedan den 1 augusti är det lag på att byggavfall måste sorteras men det räcker inte för att inte den här situationen ska kunna uppstå igen. Vi förväntar oss att den nya miljöministerns som snart är på plats har den här frågan högt på dagordningen.

Det är dags att täppa till de luckor i lagen som gjort det möjligt för oseriösa företag att äventyra miljö och hälsa hos våra kommuninvånare. Vi förväntar oss också ett system som garanterar att det inte blir skattebetalarna som får stå för den enorma miljöskulden ett konkursat företag lämnar efter sig.

Anna Maria Romlid (V)

gruppledare Västerås stad