Låt barnen ta plats på gatan

Pressmeddelande den 2 1 januari 2021 från Vänsterpartiet Västerås:

Låt barnen ta plats på gatan

Fyll Västerås gator med rörelse, lek och fantasi inte bara fordon och parkeringar. I en motion vill Vänsterpartiet att skolelever ska få bestämma hur gator ska se ut under en tidsbegränsad period.

På tre platser i Stockholm har barn fått vara med och bestämma hur gatan utanför deras skola ska se ut. Det är resultatet av ett arbete som Stockholms stad har inlett, där man tillsammans med barnen jobbar med Barnkonventionen och barns rättigheter.

Vänsterpartiet vill att Västerås ska ta inspiration från Stockholm, inleda ett projekt och låta barn och unga vara med och skapa så kallade framtidsgator.

– Det offentliga rummet är till för alla. Barn och ungas åsikter och behov ska tas tillvara i samhällsplaneringen, säger oppositionsrådet Anna Maria Romlid (V).

I en motion till kommunfullmäktige idag föreslår Vänsterpartiet att berörda nämnder ska få i uppdrag att starta ett projekt för att införa tidsbegränsade framtidsgator. Partiet vill också att projektet ska mynna ut i ett dokument med konkreta principer för att göra barn och unga mer delaktiga i utformningen av stadsmiljön.