Motion

Ett kallbadhus gör Västerås till en än mer attraktiv Mälarstad

Motion till Västerås kommunfullmäktige 210204

Ett kallbadhus gör Västerås till en än mer attraktiv Mälarstad

Under pandemin har intresset för friluftsliv och kallbad ökat i hela Sverige. De ringlande köerna ut mot Björnön, Lögarängen och andra strandnära lägen har visat att västeråsarna inte utgör något undantag. Vinterbadarna i Västerås är en relativt stor grupp som samlas regelbundet vid Lögastrand och ibland enskilt. Det kalla vattnet och dess hälsoeffekter har gruppen vittnat om i stadens medier vid ett flertal tillfällen, där även ett önskemål om omklädningsrum och bastu har uttryckts.

Många äldre västeråsare talar sig varma för det kallbadhus som revs 1948. På Västerås Stads e-förslagssida ligger nu ett förslag om ett Kallbadhus i Västerås, ett förslag som hitintills har stöttats av 581 västeråsare. Vi i Vänsterpartiet tycker att det är ett bra förslag. Nu när Västerås gör stor sak av att välkomna torrskodda besökare med hjälp av Mälarporten så skulle ett fint kallbadhus kunna kröna infarten till Västerås via sjövägen på ett vackert och välkomnande sätt.

Vänsterpartiet ser möjligheter att få ett fint, kanske arkitektritat kallbadhus som inbjuder i det stora till Mälarstaden Västerås och i det lilla till samvaro utomhus med picknick på bryggan och bastubad. Både Löga strand och Löga badhus är enligt många underdimensionerade för en stad i Västerås storlek. Ett bra planerat bygge blir en förlängning av Löga strand med möjlighet för simskola och caféverksamhet på sommaren. Utmärkt grund till olika sommarjobb för våra ungdomar.

Sist men inte minst. Insikten av att vi kan drabbas av flera pandemier av det slag som vi redan lever med gör att vi måste planera för att kunna leva och umgås utomhus på bästa sätt. Friluftslivet blommar just nu och det livet är här för att stanna.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige att besluta:

att nämnden för idrott, fritid och förebyggande utreder möjligheten att bygga ett kallbadhus i närheten av Lögarängens strand

att stadens medborgare skulle ges möjlighet att vara med och utforma det rekreationsområdet som Kallbadhuset skulle utgöra.

Anna Maria Romlid (V)
Lars Nordin (V)