Debattartikel

Försämra inte kollektivtrafiken

Debattartikel publicerad i VLT den 20 februari 2021

Försämra inte kollektivtrafiken

Taxehöjningaroch försämringar i kollektivtrafiken berör västeråsarna. Antalet debattartiklar och insändare talar sitt tydliga språk. Västeråsarna vill inte att taxorna för unga och äldre ska höjas. Västeråsarna vill inte att man tar bort 40-resorskortet eller att man minskar övergångstiden på 10-resorskortet.

Vänsterpartiet var det enda partiet i Västerås kommunfullmäktige som röstade nej till taxeförändringen. Vi vill att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla och att det inte ska vara en plånboksfråga att ta bussen. Låga biljettpriser gynnar oss som åker mest buss: kvinnor och låginkomsttagare.

Prishöjningarna och rabattslakten är ett hån mot alla som väljer bussen av klimatskäl och alla som är beroende av bussen för att ta sig till jobbet, göra utflykter eller träffa vänner.

För vänsterpartietär kollektivtrafiken viktig. Därför hade vi i vårt förslag till budget för 2021 större ramar för tekniska nämnden än majoriteten (S, L, C, MP). Detta för att kunna göra satsningar, som exempelvis nya busslinjer samtidigt som vi inte gör försämringar för resenärerna.

Försämringarna i Västerås kollektivtrafik träder i kraft den 1 mars. Vi är många som har protesterat och än finns tid att riva upp beslutet, men Socialdemokraterna, Miljöpartiet och de borgerliga partierna verkar inte vilja backa.

Anna Maria Romlid (V)
oppositionsråd