Konsekvenser av pandemin och distansundervisning i gymnasieskolan

Interpellation till utbildning- och arbetsmarknadsnämndens ordförande Carin Lidman (S)

Konsekvenser av pandemin och distansundervisning i gymnasieskolan

I den nationella debatten är Coronagenerationen redan ett vedertaget begrepp. Pandemin påverkar ungas arbetsförmåga, hälsa och välstånd.

Konsekvenserna är tydligast inom skolan. Elevernas psykiska hälsa har påverkats negativt av distansundervisningen som är en följd av pandemin. I flera delar av Sverige ser gymnasieskolorna en ökning av elever som söker hjälp hos elevhälsan.

Ett annat problem är kunskapstappet. I en enkät som SVT har genomfört vittnar svenska gymnasieelever om att de lär sig mindre nu än före pandemin. Kunskapstappet beror på flera olika faktorer, bland annat ökad frånvaro bland elever och lärare, distansundervisning och hemförhållanden. Det som är tydligt är att de elever som är i störst behov av stöd drabbas mest. Likvärdigheten i skolan har urholkats ytterligare under pandemin.

Detta föranleder mig till att ställa följande frågor:

– Hur har distansundervisningen på gymnasieskolan påverkat gymnasieelevernas kunskapsutveckling?

– Har Västerås stad genomfört någon egen undersökning kring hur eleverna har upplevt att till största del läsa på distans?

– Om ja, vilka lärdomar drar vi från den? Om nej, varför har vi inte gjort en egen undersökning?

– Ser vi i Västerås en liknande trend med ett kunskapstapp gällande resultat i gymnasieskolan?

– Om ja, vilka är våra planer för att reparera skadorna i gymnasieelevernas kunskapsutveckling?

– Ser vi en ökning av antal gymnasieelever som vänder sig till elevhälsan?

– Om ja, hur möter vi upp den ökande psykiska ohälsan hos gymnasieelever?

– Hur har elevhälsan arbetat under pandemin och under gällande rekommendationer?

Anna Maria Romlid (V)
2020-04-12

Kopiera länk