Motion

Avsätt medel för att Västerås ska bli en fristad för kulturarbetare

Motion till kommunfullmäktige

Avsätt medel för att Västerås ska bli en fristad för kulturarbetare

Enligt Kulturrådet finns det idag 24 fristäder i Sverige som är medlemmar i det internationella fristadsprogrammet ICORN, International Cities and Refuge Network. De flesta är kommuner men även några regioner är medlemmar. Vissa fristäder har flera platser och tar då vanligtvis emot två konstnärer verksamma inom olika konstområden.

Fristadskonstnärer är ett brett begrepp som innefattar journalister, konstnärer, poeter, skribenter, författare, bloggare, musiker, skådespelare, fotografer. Vänsterpartiet vill att Västerås också tar sitt ansvar och blir en fristad för kulturarbetare. Men trots goda intentioner har Västerås ännu inte gått från ord till handling.

Redan 2013 lyfte Vänsterpartiet frågan om att Västerås skulle utreda möjligheten att bli fristad för kulturarbetare genom ett nämndinitiativ i kultur- idrott och fritidsnämnden. Ansvarig nämnd utredde frågan och kom fram till att staden då behöver vara medlem i ICORN och att kostnaden bedömdes till 300 tkr/år + personalkostnader för koordinator 0,2 – 0,25 tjänst.

Sedan blev det val och en ny majoritet i Västerås. Vänsterpartiet fortsatte att driva frågan om att Västerås skulle bli en fristad, men det fanns inget intresse från dåvarande majoritet (S, MP, C och KD).

Ett omtag i frågan väcktes genom att dåvarande Folkpartiet nuvarande Liberalerna la en motion om att utreda förutsättningarna för ett medlemskap i ICORN och att engagera sig som en fristad för förföljda författare. I samband med denna motion lyfte Vänsterpartiet det gamla nämndinitiativet om att bredda fristadsarbetet till att omfatta fler kulturella uttryck. Något som inte fick bifall, men utlovades finnas med i framtida arbete efter att kommunfullmäktige valde att bifalla motionen om medlemskap i ICORN.

Under 2018 fick kommunfullmäktige en återrapportering av uppdraget – Prövning av finansiering för medlemskap i ICORN och inrättandet av ett Fristadsprogram för kulturarbetare. Där framgår det att kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen bedömer att med de rationaliseringskrav som ligger inte kan finansiera ett medlemskap ICORN och inrätta av ett fristadsprogram i 2018 års budget.

Förutsättningarna för medlemskap prövades utan resultat även i nämndens process kring planeringsunderlag budget 2019. På Vänsterpartiets interpellation 2019-04-03 svarar
kulturnämndens ordförande Markus Lindgren (MP) att frågan om medlemskap i ICORN och inrättandet av en fristad för kulturarbetare kommer att behandlas i budgetdiskussionerna inför 2020.

Frågan prioriterades inte i budget 2020 och inte heller i budget 2021, så Västerås har fortfarande inget medlemskap i ICORN och är ingen fristad för kulturarbetare. Det är tydligt att det inte går att lämna frågan till kulturnämnden att lösa utan att samtidigt tillskjuta medel för att finansiera fristadsprogrammet.

Västerås fullmäktige behöver i handling visa engagemang och solidaritet med världens kulturarbetare nu när fler än någonsin lever under censur, förtryck och dödshot. Fristadsprogrammet är ett led i att säkra yttrandefriheten, och allas globala rätt att få sina synpunkter framförda i
offentliga sammanhang. Det är en solidaritetshandling med all världens utsatta kulturarbetare och ska ge hopp om att en bättre värld är möjlig.

Därför föreslår vi fullmäktige att besluta

att kommunfullmäktige öronmärker medel till kulturnämnden i nästa budget för att finansiera
medlemskap i ICORN och att inrätta ett fristadsprogram,
att kulturnämndens budget räknas upp med motsvarande summa kommande budgetår för att säkra
en fortsättning av fristadsprogrammet.

Anna Maria Romlid
Lars Nordin