Interpellation

När avskaffas delade turer?

Interpellation till äldrenämndens ordförande Bengt-Åke Nilsson (L)

Vänsterpartiet har länge drivit frågor om bättre arbetsmiljö för de anställda inom äldreomsorgen. Undersköterskor och vårdbiträden behöver bra arbetsvillkor och god arbetsmiljö för att hinna med och orka med sitt arbete, det behövdes innan pandemin och det kommer i synnerhet behövas efter pandemin.

En av frågorna Vänsterpartiet drivit på hårdast när det kommer till arbetsmiljö har varit att avskaffa de delade turerna som finns inom äldreomsorgen. Delade turer är ett
arbetsmiljöproblem som påverkar de anställdas liv negativt.

Det är inte ovanligt att de som jobbar delade turer får en lucka mellan passen på flera timmar som är obetald. För många är det svårt att ta sig till och från jobbet under de timmarna och blir kvar på jobbet. Det är inte hållbart att fortsätta på det här sättet om vi ska vara Västerås mest attraktiva arbetsgivare.

I majoritetens (S, MP, L och C) årsplan2021 finns det inskrivet att delade turer kan avskaffas under året tack vare de 23 miljoner extra Västerås fick för just omsorgslyftet. Det här är något som de anställda inom äldreomsorgen nu väntar på ska ske.

Därmed vill jag ställa följande frågor:

– När under 2021 kommer de delade turerna avskaffas?
– Finns det en plan för hur de ska avskaffas?
– Hur kommer det att påverka personalen, finns det       tillräckligt med personal för att täcka upp?

Hawar Asaiesh
2021-05-03