Debattartikel

Råd att leva – råd att bo

Hyresrätten är under attack. Det råder ojämlika skattevillkor mellan ägt och hyrt boende, där hyresrätten återkommande blir styvmoderligt behandlad. I riksdagen driver Vänsterpartiet på för att stoppa en av de borgerliga partiernas hjärtefrågor – marknadshyror. Det är en nyliberal reform som oundvikligen leder till högre hyror, sämre trygghet för hyresgästerna och ökad bostadssegregation.

Här i Västerås ser vi oroat på utvecklingen. Mimers hyreshöjning, mitt under en brinnande pandemi, är än så länge högre än riksgenomsnittet.

Nyligen beslutade kommunfullmäktige om nya ägardirektiv för Mimer. Kommunfullmäktige hade chansen att visa att kommunen värnar om hyresgästerna, att vi vill ha en stark allmännytta och att vi ser till att människor har någonstans att bo. Tyvärr ville inget annat parti förutom Vänsterpartiet stärka allmännyttan. Det är ett svek mot hyresgästerna.

Vi i Vänsterpartiet hade ett annat förslag på ägardirektiv än övriga partier i kommunfullmäktige. Till skillnad från den politiska majoriteten (S, L, C, och MP) tror vi inte att tuffa ekonomiska krav på Mimer är rätt väg att gå. Risken är att Mimer fortsätter bygga lägenheter som ingen har råd att efterfråga, sätta rekordhyror och sälja ut människors hem för att kunna leverera stora vinster. Vänsterpartiet och hyresgästerna, vars lägenheter såldes ut, har inte glömt bort den tidigare försäljningen av 749 hem på Bäckby och Skallberget för några år sedan.

Bostadsbristen är stor i Västerås och för att möta bostadsbristen behöver Mimer vara en aktiv aktör på bostadsmarknaden. Vänsterpartiet anser att det är ett rimligt krav, som det står i ägardirektivet, att Mimer ska bygga minst 200 lägenheter per år under perioden 2021–25. Men för att det ska vara möjligt för Mimer att bygga hyresrätter i hela kommunen med rimliga hyror och samtidigt ta hand om befintligt bestånd är det viktigt med rimliga ekonomiska krav utan detaljstyrning. Ägardirektivet som kommunfullmäktige beslutade om är det motsatta.

I våra ägardirektiv föreslog vi också att en ny punkt skulle läggas till som handlar om att öka boendeinflytandet. Vid ombyggnation och renoveringar ska de boende vara delaktiga och ha stort inflytande över utformningen. En vägledande princip ska vara att alla hyresgäster ska kunna bo kvar i sina hem efter ombyggnation. Ingen hyresgäst ska riskera att bli renovräkt. Vi vill även att Mimer ska jobba aktivt med miljökrav och sociala krav vid upphandlingar.

Mimer är vårt bästa bostadspolitiska verktyg, därför vill vi se en stark allmännytta som tar ansvar. Västerås behöver fler hyresrätter med hyror som vanligt folk har råd att efterfråga. Det är viktigare än högre ekonomiska resultat.

Anna Maria Romlid (V)

oppositionsråd