Interpellation

Akut brist på simplatser i Västerås

Interpellation till grundskolenämndens ordförande Anna Lundberg (L)

I början av oktober skrev VLT om att barn- och utbildningsförvaltningen ser behov av ett nytt bad i Västerås. Detta eftersom det i dagsläget är en akut brist på simplatser i kommunen. En bidragande orsak är att Kristansborgsbadet har infört 18-årsgräns.

Istället för att enbart bedriva simundervisning i våra lokala badhus finns nu planer på att bussa västeråselever till andra kommuner. Detta krävs för att försöka uppfylla målen i läroplanen om att alla barn ska kunna simma.

Vänsterpartiet var emot försäljningen av Kristiansborgsbadet och varnade även för detta scenario när försäljningen debatterades i kommunfullmäktige. När den politiska majoriteten (S, L, C och MP) ändå valde att sälja Kristiansborgsbadet till en privat aktör bidrog det till att vi som kommun inte längre har rådighet över badsituationen.

Att lära sig att simma handlar inte bara om att uppfylla läroplanens mål, det är dessutom livsviktigt.

Detta föranleder mig att ställa följande frågor:

• Anser Anna Lundberg (L) att försäljningen av Kristiansborgsbadet har påverkat Västerås grundskolors simundervisning negativt?
  • Hur ska respektive grundskola hantera att undervisningstiden kommer att påverkas när barn kommer att bussas till andra kommuner? Finns det en risk att detta kommer påverka övriga ämnen? Eller kommer restiden med buss att läggas i timplanen i idrott och hälsa och därmed påverka andra moment i läroplanen? Kommer skoldagarna att förlängas, eller kommer barnens rast att påverkas?
  • Hur ser samverkan med Lögarängen/Medley ut och i vilken utsträckning kan kommunens grundskolor boka tid för simundervisning?
  • Hur stor är coronaskulden gällande simundervisningen i kommunens grundskolor?

Anna Maria Romlid (V)

2021-11-08