Det är dags att skapa en jämlik och likvärdig skola för alla

De senaste veckorna har marknadsskolan diskuterats flitigt på VLT:s debatt- och insändarsidor. Även på riksplanet har debattvågorna gått höga. Särskilt efter det uppmärksammade DN-reportaget med skolmiljardärerna Hans och Barbara Bergström. I reportaget blev det tydligt för mig och många andra hur hårt införandet av friskolesystemet på 1990-talet har slagit.

IES är ett extremt exempel men marknadsskolan påverkar oss också lokalt. I Västerås går ungefär en tredjedel av alla elever i fristående skolor, betydligt fler än riksgenomsnittet. De flesta av dessa går i vinstdrivande skolor. Resultatet är en segregerad skola där klasserna blir allt mer homogena. “Skolstaden Västerås dras isär”, som Barn- och utbildningsförvaltningen skriver.

Skolor som drivs i aktiebolagsform ska enligt lagen arbeta för att öka utdelningen till ägarna och skolorna pressar sina kostnader på flera sätt. Siffror från Skolverket visar att de vinstdrivande skolorna i Västerås har färre legitimerade lärare, fler elever per lärare och färre specialpedagoger.

För att locka till sig fler elever delar de vinstdrivande skolorna inte sällan ut så kallade glädjebetyg. Enligt Skolverket var 31 procent av betygen på vinstdrivande gymnasium i Västerås högre än elevernas resultat på nationella prov. I de kommunala gymnasieskolorna är motsvarande siffra 12 procent.

Marknadsskolan är ett absurt system som inte gynnar den svenska skolan. Allra hårdast drabbas de elever som har behov av extra stöd, men inte får tillräcklig hjälp. De får ta smällen när aktieägarna ropar efter högre vinst.

Vänsterpartiet vill förbjuda vinstdrivande organisationsformer i skolan. Det är dags att skapa en jämlik och likvärdig skola för alla i Västerås.

Anna Maria Romlid (V)

Oppositionsråd